Radarparet Bianca Ingrosso och Lovisa Worge har knappast gått varken näringslivet eller Nöjessverige obemärkt förbi. Utöver influencerkarriären (och i Biancas fall flera andra bolag) har duon sedan fyra år tillbaka e-handeln och smyckesbolaget Ani Jewels tillsammans. Hittills har företaget år efter år ökat försäljningen. Men nu har något hänt. Lovisa Worge har i Breakit Podcast nyligen hintat om att fjolåret var “ett mellanår”. Nu berättar vd:n Camilla Wengholm, som tog över som vd på bolaget för knappt ett år sedan, om mer detaljer. “Fjolåret var ett omställningsår och vi fick dra i handbromsen”, säger hon i en intervju med Breakit. Nettoomsättningen minskade till 21,3 miljoner kronor, från 23,5 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet landade på minus 4,5 miljoner kronor, ett tapp från ett positivt rörelseresultat under 2023, som då uppgick till 838.000 kronor. Årets resultat, alltså på sista raden, blev minus 3,5 miljoner kronor, ett ras från 632.700 kronor året innan. “Det är väldigt roligt under ett bolags tidiga år, när det bara är att pumpa på, springa snabbt och det hela tiden händer väldigt mycket, men det är också viktigt att få till processer och strukturer för att skapa en långsiktig affär, även om det kortsiktigt påverkar både försäljning och resultat”, säger Camilla Wengholm. Under 2024 fick bolaget känna på både ökade inköpspriser för guld och silver, samtidigt som konjunkturen fortfarande är svag. “Det är många olika omvärldsfaktorer som påverkar våra siffror. Men vi ser det som att vi tar det här året för att ställa om och bygga struktur för bästa möjliga tillväxt framöver.” Bland annat har företaget löpande sett över de rörliga kostnaderna, säger hon. “Vi har sett över hur vi kan producera content på ett kostnadseffektivt sätt och investerat i ett bättre kontor där vi även kan ha plåtningar för att inte behöva vända oss till andra aktörer. Vi kan ha events här, vi kan bjuda hit leverantörer och ha en bra representation av varumärket.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/f21548b191e3482e831bad010abdb516.jpeg] Camilla Wengholm, vd Ani. Foto: Press När blir ni lönsamma igen? “Målet är absolut att vi ska hoppa tillbaka i år både gällande tillväxt och lönsamhet. Vi har gjort mycket förändringar, både gällande hur vi kan anpassa vår kostnadskostym och hur vi ska öka intäkterna i år. Så målet är absolut att det här var ett hack i kurvan, att vi ska komma ut starkare det här året.” Har ni påverkats något av vad som kallas för “tullkriget”? “Nej, vi är inte så farligt exponerade mot USA. Vi har en viss organisk försäljning där, men det har inte varit en av våra priomarknader. Så det har inte varit något jättestort problem för oss.” Vad har ni för fokus i år? “Just nu har vi fullt fokus på att komma ut i wholesale, och inte endast jobba med den egna e-handeln utan också samarbete med återförsäljare både online och i fysisk butik.” “Vi har lärt oss väldigt mycket om smyckesmarknaden och ser, när vi har gjort våra pop-up butiker, att det är ett väldigt fint komplement till vår e-handel och att det finns många kunder som fortfarande uppskattar det fysiska mötet. Varumärket kommer till liv på ett annat sätt i fysisk butik.” Dessutom fortsätter arbetet med att ta produkterna utomlands, berättar hon. “Vi håller på att testa nya marknader för att förstå mer vad varumärket kan tas emot som bäst. Vi ser också över hur vi på sikt inte ska vara lika beroende av Bianca och Lovisa, utan över tid skapa ett varumärke som kan stå på egna ben.” Hur beroende är bolaget av Bianca och Lovisa idag? “Väldigt beroende i form av deras input på produktutveckling och hur de vill att varumärket ska formas över tid. De är väldigt involverade i att det ska vara ett varumärke som de kan stå för och som deras personliga varumärken också linjerar med.” “Vi är också i en fas nu där det såklart är väldigt hjälpsamt att de pratar om bolaget och produkterna i deras sociala kanaler.” Hur involverade är de i företaget? Lovisa är väldigt operativ och djupdyker i detaljer. Bianca har flera andra bolag utöver Ani, så hon jobbar mer med det strategiska perspektivet, gärna kring produkt- och varumärkesfrågor, men är också operativ i företaget." Läs mer: Lovisa Worge talar ut: Ambitioner, affärer och bygga Ani med Bianca Ingrosso Läs mer: Brakförlust för Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblads klädmärke Ávora – backar 10 miljoner Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!