“Vi vill bli det dominerande logistikvalet i byggbranschen”, sa Alriks grundare och vd Nici Sundén-Cullberg till oss i slutet av januari i år. Då hade de precis lyckats få in jätten Byggmax på kundlistan och ansåg sig ha vunnit hemmamarknaden i Norden. “Långsiktigt tänker vi globalt och nästa steg är på den resan är UK”, säger Nici Sundén-Cullberg. Nyckeln har varit vårt laserfokus på byggmaterialhandlare och maskinuthyrare, de har en central roll och sitter på ett stort ansvar för hela ekosystemet.” Men vad är det då egentligen Alrik gör? Om du tänker dig hela byggbranschen, med byggare, byggkedjor, transporter och byggarbetsplatser kan det lätt bli ett stort virrvarr där mycket tid behöver läggas på att veta vad som ska köpas, var det ska köras och när. Alrik har byggt ett operativsystem där alla parter kan mötas och allt från fakturering till transport till redovisning av utsläpp centraliseras. “Tänk Doordash, fast för byggmaterialhandeln", säger Nici Sundén-Cullberg. Förutom ovan nämnda Byggmax finns också bland annat XL-Bygg, Karl Hedin och Renta på kundlistan. Nu tar Alrik in runt 3 miljoner euro, motsvarande nästan 35 miljoner kronor. Rundan leds av riskkapitalfonden People Ventures men även Pi Labs har ökat sitt innehav. Även om siffrorna för 2024 inte är klara ännu så växer bolaget snabbt. Både intäkterna och användningen av appen har tiodubblats på ett år och antalet leveranser som görs via plattformen har ökat till 25.000 från 2000 per månad. “Alrik skapar inte bara bättre logistik – de öppnar för nya intäktsflöden och starka nätverkseffekter”, säger Thérèse Mannheimer på People Ventures i ett pressmeddelande. 2023, innan de hade tecknat sitt första stora avtal, omsatte bolaget 6,1 miljoner kronor och gjorde en förlust på 16,6 miljoner kronor. LÄS MER: Hade knappt en idé – fick in 35 miljoner