Orderingången uppgick till 524 miljoner kronor under januari till mars, visar tisdagsmorgonens rapport. Det motsvarar en minskning med 9,5 procent. “Denna tillfälliga nedgång speglar framför allt fördröjda köpbeslut i en osäker omvärld”, säger Yubicos vd Mattias Danielsson i rapporten. Bolaget, som tillverkar och säljer en liten bricka som gör det svårare för obehöriga att ta sig in i en dator, kan drabbas av den här trenden även under det andra kvartalet, skriver vd:n. Men kunderna kommer att komma tillbaka. “Det är en fråga om ‘när’, inte ‘om’ kunderna går vidare med sina ordrar”. I övrigt visade rapporten att omsättningen steg med 25 procent till 623 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med cirka 9 miljoner kronor och uppgick till 92,6 miljoner kronor. Aktien föll brant när Stockholmsbörsen öppnade på tisdagen och hade vid 13-tiden sjunkit med 16 procent för dagen. Den är därmed ner med 36 procent sedan årsskiftet. LÄS MER: Yubico-grundaren Stina Ehrensvärds nya satsning – ett globalt bank-id