Sök ikon

Klarna-chefen ska anställa fler människor igen – enligt en “Uber-modell”

Artikel bild
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski

Klarnas tvärvändning – vill ha människor istället för AI.
”Framtiden ligger i att investera i kvaliteten som mänsklig support ger”, säger Sebastian Siemiatkowski till Bloomberg.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Att Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski älskar AI kan knappast ha undgått någon. Men det finns såklart begränsningar i AI-kärleken också. Redan för ett par månader sen uppmärksammade vi i vår skvallerspalt Off the record att Sebastian Siemiatkowski gjort ett inlägg på X där han skrev att han hade fått en insikt om att inget kommer vara lika värdefullt som människor i en värld styrd av AI. Därför skulle Klarna börja anställa riktiga människor på sin kundtjänst igen.

En skarp gir alltså, som  Klarna inte ville uttala sig om när vi sökte dem då. 

Men nu verkar de vara mer pratglada.

“Ur ett varumärkesperspektiv är det kritiskt att kunderna har möjlighet att nå en människa om de vill”, säger Sebastian Siemiatkowski i en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg.

Men modellen som Klarna har valt är inte den vanliga med anställda som sitter på kontor. Istället liknar den enligt Siemiatkowski mer det sätt som till exempel Uber jobbar på. 

Klarna ska alltså ha en plattform där personer ska kunna logga in på distans för att kunna hjälpa kunder. Han nämner bland annat studenter eller personer som på landsbygden som lämpliga kandidater.

”Vi vet att det finns många Klarna-användare som är passionerade kring bolaget och skulle gilla att jobba för oss”, säger Sebastian Siemiatkowski till Bloomberg.

LÄS MER: Klarnas börsnotering fortsatt på paus – trots bättre marknad

Läs mer