Sandrine Peraldis och Fredrik Karlsson Peraldis home tech-bolag Snêk har vänt till vinst och nu har de också vuxit ur sina fabrikslokaler i Törefors i Kalix kommun. När Breakit når Fredrik Karlsson Peraldi på telefon är han på resande fot och i färd med att titta på en lokal som kan vara av intresse. “Vi har ungefär 1100 kvadratmeter i dag och det kanske låter mycket men det är jätte, jättetrångt som det är nu när vi bara vuxit och vuxit”, säger han och fortsätter: “Målet är att växa med ungefär 30 procent per år och det kan vi göra i år, men 2026 kan det bli tungt att fortsätta utan att vi gör något åt den här platsbristen.” Grundarparet drog i gång Snêk 2019. Affärsidén är att låta kunderna designa sina egna kök i massivt trä. Köken tillverkas sedan i den egna fabriken av trä från norra Sverige och Finland. Du kan läsa mer om hur allt startade här. GÅR MOT STRÖMMEN: “NÄSTAN ALLA KRYMPER” Efter de senaste årens skakiga konjunkturläge har många i branschen sett sina bolag krympa. Men inte Snêk. Förra året omsatte Snêk 23,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med året innan då omsättningen landade på 14,8 miljoner. Dessutom vände bolaget till vinst och gjorde ett resultat före skatt på 680.000 kronor. Året före landade resultatet på minus 1,3 miljoner kronor. “Vi har ju ingen direkt konkurrent och det var ju hela premissen för att vi startade bolaget, att vi har en helt unik usp. Vi omdefinierar vad platsbyggt är och gör helt skräddarsydda produkter, använder massivt trä, jättehög kvalitet, men där kunderna själva kan välja hur mycket de vill göra själva”, säger Fredrik Karlsson Peraldi och tillägger: “På det sättet kan man få ned priset ganska markant, så många kunder monterar och installerar själva.” Hur känns det framåt då, det är ju fortfarande skakigt i omvärlden? “Det senaste året har vi visat att vi klarar oss i alla fall. I en krympande marknad så tar vi marknadsandelar och jag tror snarare att läget kommer att bli bättre, och vi blir bättre på det vi gör.” HAR “INNOVERAT PÅ FLERA PLAN” Det ligger tungt arbete bakom att Snêk förra året blev lönsamma. Bolaget har “innoverat på flera plan”, säger Fredrik Karlsson Peraldi. “Dels valde vi att jobba med massivt trä och inte spånskivor som alla andra, och trä rör på sig. För att få ihop det fick vi ta fram ett helt eget stomsystem och sedan få det att fungera bra.” Den andra delen är den digitala plattformen – som han och bolagets vice vd Nathalie Festin, båda systemutvecklare i grunden, har byggt. Det kan vid första anblick se ut som att inredning är fokus, men enligt Fredrik Karlsson Peraldi är Snêk i grunden ett it-bolag. “Vi har ju varit företagsledare och lett företaget, men vi har suttit och knackat kod samtidigt.” Nu har det dagliga arbetet med bolagets alla delar att börja sätta sig, enligt honom. “Att säga att det fungerar låter lite svartvitt, det blir bättre och bättre och vi har otroligt mycket vi måste göra fortfarande” VILL FÅ IN FLER PREMIUMKUNDER Fokus framåt är att bredda verksamheten för att få in fler premiumkunder. Förra året slogs ett showroom upp på Östermalm i Stockholm för att komma närmare rika stadsbor som inte vill bygga ihop sina kök själva utan kräver en helhetslösning som hjälper till från början till slut. “Just nu släpper vi ett modernare kök för att utöka den gruppen. Alla vill ju inte ha sekelskifteskök, utan många vill ju ha modernt”, säger Fredrik Karlsson Peraldi. Förutom mordernare kök kommer Snêk även att bredda produktutbudet mot inredning för badrum och garderobslösningar. För att växa snabbare framåt kommer också den digitala plattformen och kundportalen att utvecklas. I dagsläget sitter en säljare och föreslår vitvaror för kunder, lägger upp finansieringslösningar och rabatter. Men tanken är att det ska skötas automatiskt på plattformen framåt, enligt Fredrik Karlsson Peraldi. “Hittills har vi satsat på att sälja köksstommar, men det är så mycket annat vi kan sälja: det är vitvaror, tjänstesidan, finansieringssidan, bänkskivor och allt sånt som vi håller på med. Det är all merförsäljning vi vill åt också”, säger han.