Den svenska SaaS-musiktjänsten Epidemic Sound köper den amerikanska AI-startupen Song Sleuth, som riktat in sig på att hitta musik som används i sociala medier och se till att de som äger rättigheterna får betalt. Epidemic Sound går mot en omsättning på 2 miljarder kronor (1,9 miljarder rapporterades för 2024) och det här är det tredje stora förvärvet som bolaget gjort de senaste tre åren. Under 2022 köpte Epidemic Sound A-P Records (numera Overtone Studios) och året efter köptes norska Soundly. Med Song Sleuths teknik i sin ägo kommer Epidemic Sound att lansera den nya tjänsten Aentidote – som ska hjälpa musikägare att få rätt betalt för användningen av deras alster. “Vi har byggt en plattform som hjälper artister att blomstra och som genererar över tre miljarder dagliga spelningar på plattformar som TikTok och YouTube. Med Aentidote kombinerar vi den expertisen med Song Sleuths banbrytande teknik för att ge ännu större värde till den bredare kreatörsindustrin – ge musikrättighetsinnehavare kraftfulla verktyg för att spåra användningen och säkerställa att de får betalt”, säger Epidemic Sounds vd och medgrundare Oscar Höglund i ett pressmeddelande. LÄS MER: Oscar Höglund tog färdtjänst till Handels – nu är hans Epidemic Sound värt 12 miljarder LÄS MER: Så mycket betalade Epidemic Sound för Overtone Studios (ledtråd: väldigt mycket)