Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Swedbank

Från pilot till investerare i Spanien – Adeline Sterners framfart får de flesta att haja till

Artikel bild
Stefan Lundell, Breakit, och Adeline Sterner.

Hon styrde miljardsuccén Caia som vd och vände modesajten Kids Brand Store. Bland en hel del annat. Det är inte mycket som står i vägen för Adeline Sterner – en tungviktare inom e-handelsindustrin, enligt Breakitgrundaren Stefan Lundell.

Hon hade kunnat jobba som pilot idag, men livet tog en annan vändning för idag 35-åriga Adeline Sterner. I ett specialavsnitt av Breakit Podcast berättar hon öppenhjärtigt för Breakits Stefan Lundell om värderingar, vägval och hur ett eget behov ledde till en framgångsrik bolagssatsning.

År 2009 var Adeline Sterner färdigutbildad trafikpilot, men drömjobbet på SAS landade hon inte.

”Hade jag kommit in där är det inte omöjligt att jag jobbat som pilot idag”, konstaterar hon.

Handels – en början på något nytt

Adeline Sterner beslutade sig för att återgå till skolbänken och valet föll på Handelshögskolan. Tiden på elitskolan blev startskottet för en rad nya erfarenheter.

Under slutet av studietiden lyckades Adeline Sterner – tidigare än många andra och efter omfattande tester och intervjuprocesser – knipa en praktikplats på välrenommerade och hajpade konsultbolaget McKinsey, där hon sedan blev kvar under två och ett halvt år.

”Jag är så tacksam för den tiden! Jag lärde mig massor, byggde ett värdefullt nätverk och hade fantastiska människor omkring mig.”

Satsar på sin passion

Det som efter en tid fick Adeline Sterner att blicka vidare mot nya äventyr var en kombination av att skapa en hållbar balans mellan arbete och privatliv, och att våga spinna vidare på en idé som hon ägnat alltmer av sin fritid åt.

”Jag och en kompis hade börjat fila på en nyttig proteinglass, som vi valde att satsa fullt ut på.”

Ibland måste man hålla ut för att hitta den rätta möjligheten

Satsningen gick bra. När glassen (Add Ice Cream) gick som bäst såldes den i ungefär 300 butiker i Sverige och omsatte 1,5–2 miljoner i månaden. Ett brittiskt bolag visade intresse för att köpa Add Ice Cream, vilket realiserades. Adeline Sterner jobbade kvar i bolaget under ytterligare 1,5 år.

”De hade fler satsningar inom hälsosam mat och ville satsa i USA. Så jag jobbade mycket med den expansionen.”

Nytt uppdrag: vända e-handelsjätten

Under en period sökte Adeline Sterner sedan efter sitt nästa kall. Hon hamnade i dialog kring en tjänst som marknadschef för ett e-handelsbolag. Men ganska snabbt kände hon att hon inte var rätt för rollen, vilket hon klargjorde.

”Jag har en bra overallförståelse och sa att jag skulle passa som vd eller operativ chef för ett tillväxtbolag.”

Timingen här var bra, riskkapitalbolaget hon intervuades av letade efter en vd till ett annat bolag, Kids Brand Store. Den befintliga vd:n skulle sluta, och Adeline Sterner fick uppdraget att som vd vända e-handelsbolaget från förlust till vinst, ett uppdrag hon – trots en rad tuffa beslut och lärdomar – lyckades med.

”Det var en otroligt givande resa, och ibland måste man hålla ut för att hitta den rätta möjligheten”, resonerar hon.

Styr Caia – en stund

En fika med två av skönhetsbolaget Caia Cosmetics grundare under hösten 2021 öppnade plötsligt en ny dörr för Adeline Sterner – som vd på den snabbväxande skönhetsjätten. Strax därefter tillträder hon, och inte långt senare blir hon gravid med sitt andra barn.

Utvärderar olika vägar

Hon drev Caias tillväxtresa under graviditeten och gick, efter att barnet kommit, över till att bli arbetande styrelseordförande under föräldraledigheten.

”Vi anpassade min roll och valde de lösningar som vi såg var bäst för bolaget. Men efter ett tag kände jag att det fanns ett välfungerande team på plats. Då var det dags för mig att gå vidare.”

Med Spanien som bas

Längtan efter att få bo på en varmare plats hade börjat växa för Adeline Sterner, och hon och familjen beslutade sig för att flytta till Marbella på den spanska solkusten.

”Vi funderade ett tag på vart vi ville och utvärderade olika alternativ. I Marbella händer det mycket, det finns bra möjligheter, det är det många som bygger bolag och det är en allmänt entreprenöriell anda där. Så vi kände att det passade oss bra.”

Idag gör Adeline Sterner en del investeringar själv och tittar på fastighetsaffärer. Var Adelines stora fokus framöver kommer att ligga får tiden utvisa.

”Jag utvärderar olika vägar, och ibland handlar det helt enkelt om timing och tillfällen. Men med tanke på hur det ser ut idag i fråga om hur kapital fördelas så anser jag att det behövs fler kvinnor som bestämmer var investeringar och riskkapital ska gå. Här är jag gärna med och bidrar – och då gärna i kombination med kunskap och erfarenheter som kan vara till nytta för andra.”

Lyssna på hela samtalet mellan Adeline Sterner och Stefan Lundell. Du hittar poddavsnittet här!

Stefan Lundell, Breakit, och Sofia Wallén, Swedbank.

Sofia Wallén, säljutvecklingschef på Swedbank reflekterar:

Om Adelines glaset är halvfullt-inställning: 
”Det är verkligen slående när man hör Adelines historia, hur mycket en positiv inställning – där ingenting tycks vara omöjligt – kan göra. Med rätt inställning och träning så kan man klara allt från flygutbildningar till intelligenstester, och ta sig an och bemästra nya uppdrag.”

Kring styrkan i att satsa på sin passion:
”Adeline exemplifierade det väl när hon berättade om hur hon på sin fritid tog fram en nyttig och god glass för att hon själv upplevde ett behov av det. Det växte till något större som hon också började arbeta med till vardags. Ett bolag som hon senare sålde och fick ett startkapital inför nästa livsäventyr.”

Om behovet av sundhet:
”Adeline gjorde tydligt hur viktigt behovet av sundhet är för henne. Vikten av att äta bra, sova ordentligt, träna regelbundet och att ha en balans i livet. Hon kände att det påverkade henne negativt när hon hamnade i ett sammanhang där hennes omgivning inte delade hennes värderingar. Då gick hon vidare.”

Kring vinningarna med en god självinsikt:
”Adeline skapade en win–win för både sig själv och för bolaget hon gick in i genom att med sin goda självinsikt lyfta vilka styrkor och svagheter hon själv har samt att hon var transparent med vilken pusselbit hon utgör i ett team och vilka pusselbitar hon behöver runt omkring sig för att skapa en bra bas för framdrift.”

Lyssna på hela poddavsnittet här!

Läs mer