Sök

ANALYS

HANNA ÅKESSON: Efterlysta rånare och utfattiga shopaholics – Viaplays nya strategi osar gammalt

Viaplay GroupStreaming

Breakits Hanna Åkesson. Foto: Press/Montage

Breakit

Breakit

Viaplay går tillbaka till basic. Väldigt basic. Lyxfällan och Efterlyst lyfts fram som stora succéerna i den senaste rapporten från krisbolaget.

Nu måste bolaget göra som SVT och Netflix för att stoppa utflödet av abonnenter – och inte lägga all tyngd på de stackars fotbollsfansen.

Kan skandalsåpans återkomst bli räddningen?

Paradise Hotel, Lyxfällan och Efterlyst. Det är programmen som fortsätter att leverera kommersiellt för streamingjätten Viaplay. 

Det skriver vd:n Jørgen Madsen Lindemann när han ska summera det första kvartalet för det krisdrabbade bolaget som gjorde nästan en halv miljard i förlust. 

Det är väl inget fel på programmen som så, även om man kan tycka vad man vill om underhållningsvärdet i att skärskåda privatpersoners växande skuldberg och låta unga lycksökare bilda kärleksallianser i bikinis. Men det är tvära kast från storsatsningar som nya (och sålda) Ronja Rövardotter och den påkostade och Hollywood-osande dramaserien om konstnären Hilma af Klint – som trots affischinflation i de svenska medelklasshemmen måste betraktas som långt mycket smalare och nischad än Hasse Aro

Och programmen kommer inte direkt med löften om något nytt. Tvärtom. Lyxfällan och Efterlyst är gamla trotjänare från kabel-tv-tiden. 

Om de inte sitter och spånar allehanda dejtningkoncept i en konferenslokal just nu är det nästan tjänstefel. 

Jag vet inte hur Jørgen Madsen Lindemann tänker men jag antar att han ber en stilla bön om en kärleksreality som SVT:s omsnackade Gift vid första ögonkastet eller Netflix supersuccé Love is Blind. Reality som blir surret vid kaffeautomaten och kostar tämligen lite att producera. Sånt man måste se för att hänga med. Sånt som Viaplay har råd med just nu. 

Om de inte sitter och spånar allehanda dejtningkoncept i en konferenslokal just nu är det nästan tjänstefel. 

Viaplay är redan inne litegrann på det spåret. Bolaget ska återuppväcka det skandalomsusade programmet Paradise Hotel. Programmet ska tillbaka till sina rötter, enligt Viaplay. Detta efter att det gjordes i grunden  till en snällare variant efter allvarliga anklagelser om övergrepp.

En smash hit i realityfåran och Viaplay kan stoppa blödningen av abonnenter. Som det är nu flyr de tjänsten. På ett år har antalet betalande kunder minskat med 20 procent. Kvar är 4,9 miljoner betalande kunder, enligt den senaste rapporten. 

Här pekar Jørgen Madsen Lindemann på de prisökningar som bolaget genomfört och fortsätter att genomföra. 

Tv-tittarna är missnöjda. Aktieägarna är missnöjda (bolaget rasar i börsöppningen). Tack och lov för sporten! 

För när tv-utbudet går tillbaka till TV3-basic – med undantag för en handfull nya satsningar – och när priserna skjuter i höjden så blir det ett tyngre lass att dra för abonnenterna som bara måste se Premier League-laget Aston Villa spela en lördagseftermiddag eller får sitt livselixir i den nya säsongen av Formel 1. 

Läs mer