Sök

Mardrömssiffran: Hälften av e-handlarna dissar hållbarhet – riskerar att förlora kunder

Svea Banke-handele-handelsbolag

42 procent av e-handlarna arbetar inte alls med hållbarhet, visar en ny undersökning av Svea Bank. Foto: iStock

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

E-handeln har pekats ut som en riktig miljöbov. Nu visar nya siffror från Svea Bank att många e-handlare inte gör något för att förändra saken – trots att hållbarhetssatsningar kan bidra till en ökad försäljning.

“Det är bekymmersamt”, säger Emma Lindgren på Svea Bank.

När coronapandemin inleddes exploderade även shoppingen på nätet. Bara under 2021 växte e-handeln i Sverige med 40 procent. Det var en extrem utveckling som saknar motstycken.

Paket snabbt utanför dörren i all ära – men det smidiga handlandet har också inneburit stora miljöproblem. Detta eftersom en stor del av varorna returneras (nära 24 miljoner paket under 2022!), men även genom att transporterna har ökat och att produkterna ibland skickas i onödigt stora paket.

Pinfärska siffror ger inte direkt någon positiv bild av branschen.

När Svea Bank i sin senaste rapport "E-handelsläget" frågade strax över 500 svenska e-handlare kring hur de arbetar med hållbarhet, svarade 42 procent att de inte gör någonting alls.

39 procent av dessa e-handlare menar att det handlar om en bristande tro på att kunna göra någon skillnad. Andra anledningar är exempelvis att de anser att de inte har kompetens eller incitament.

Det här känns ju som ett jätteproblem, att e-handlarna själva inte ser någon mening med att jobba med hållbarhet?
“Ja, visst är det bekymmersamt att en så stor andel tror att de saknar möjlighet att påverka. Att potentiella insatser ändå inte skulle spela någon roll. ​​Att tro att man inte kan göra skillnad är ju det största misstaget vi kan göra. Det är alla bäckar små som gäller”, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel, på Svea Bank, och fortsätter:

“Det är dessutom troligt att en e-handlare som ställer om mot hållbarhet ser synergier kopplade till affären.”

Konsumenternas ökade krav

Bland de som faktiskt arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sitt bolag – 44 procent i undersökningen – uppger en majoritet att det har lett till ett starkare varumärke. 15 procent säger att det har bidragit till en ökad försäljning.

Det visar sig också att konsumenterna blir allt mer medvetna om klimatet när de ska ta sina köpbeslut. Det är något vi fått indikationer på genom åren.

I Prisjakts undersökning Konsumentkompassen från kvartal ett i år så svarar mer än hälften av svenskarna (56 procent) att de kommer att väga in miljöskäl när de ska handla på nätet de närmaste månaderna.

Riskerar e-handlarna att förlora kunder om de inte ställer om?
“Jag tycker redan att vi börjar se sådana tendenser. Hur företag som brister i sitt hållbarhetsarbete blir mindre valbara än de som integrerar hållbarhet i sin affärsstrategi. Se bara hur exempelvis Patagonia har lyckats positionera sig och vilken hög likeability de har genom att ta ledarskap i frågan”, säger Emma Lindgren.

Hoppas det blir en väckarklocka

Forskare har tidigare efterlyst hårdare tag mot att minska returer inom e-handeln. Man kallar det “returnerings-kulturen” – att människor vant sig vid att beställa exempelvis fyra exemplar av ett plagg i fyra olika färger och sedan skicka tillbaka de kläder som de inte gillar.

Forskarna hoppas att företagen ska bli bättre på att beskriva storlekar på kläderna vi köper och att fria returer slopas.

“Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar. Idag finns inga hinder alls från att du ser tills du köper, utan det ska gå så snabbt som möjligt”, har antropologen Katarina Graffman tidigare sagt till SVT.

Hur kan e-handlarna göra för att förändra tankesättet?
“Det man kan hoppas är att resultatet blir en väckarklocka för dessa 42 procenten. De behöver påminnas om att varje åtgärd gör skillnad i det stora hela. Vi ser ju även i undersökningsresultatet vilka positiva effekter hållbarhetsarbetet inneburit. Många försöker hålla nere antalet returer då det är både negativt för miljön och kostsamt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Topplistan: Vanligaste hållbarhetsåtgärderna för e-handlarna

1. Återvinna och minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar, 43 %
2. Hålla nere antalet returer, 35 %
3. Endast köpa in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt, 28 %
4. Erbjudna varumärken och produkter med hög miljöprofil, 23 %
5. Sälja demovaror/kontrollerade returvaror, 20 %

Källa: Svea Bank

Läs mer