Sök

Vill krossa jobbsajterna med Facebook – nu ska Norden intas

Kindegren Singh Media GroupJobtip

Martin Kindegren vill förnya rekryteringsbranschen. FOTO: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kindegren Singh Media Group växer snabbt och ökade omsättningen med 128 procent i fjol. Bolaget vill bräcka alla jobbsajter – med rekrytering via sociala medier.

Kindegren Singh Media Group, KSMG, drog 2010 igång sin verksamhet nischad på rekrytering via sociala medier. Då bestod bolaget av blott två personer, grundarna Martin Kindegren och Amar Singh.

Sex år senare har KSMG svällt till att ha 21 personer på lönelistan. 

Det färska bokslutet visar att intäkterna har ökat i takt med att sociala medier tar en allt större plats i våra liv, främst i mobilen. 

2015 drog KSMG in 17,4 miljoner kronor, en ökning med 128 procent jämfört med 2014. Resultatet skrevs till 3,5 miljoner kronor, vilket ger en vinstmarginal på drygt 20 procent. 

”Det har tagit oss många år av slit, där vi fick kämpa för att över huvud taget komma ut till kunderna för att berätta om rekrytering via Facebook, till att sociala medier nu har kommit in i finrummet”, säger Martin Kindegren, partner och marknadschef på KSMG.

I år räknar han med en omsättning på 30 miljoner kronor, med bibehållen vinstmarginal. 

Nästa steg är en expansion i södra Sverige – och i Norden. 

"Vi tittar på det just nu, men mer än så kan jag inte säga”. 

De två grundarna träffade varandra när de båda jobbade på den digitala platsannonsplattformen Jobbguiden i mitten av 00-talet. Martin Kindegren gick senare vidare till Bonniersatsningen Workey.

Tillsammans ställde de sig frågan ”vad är nästa stora grej inom rekrytering?”. 

Svaret blev sociala medier. 

Facebook hade ett par år på nacken i Sverige, men hade ännu inte nått den dominerande position som det sociala nätverket i dag har i vår mobila mediekonsumtion.

Martin Kindegren och Amar Singh var dock övertygade om att Facebook inte bara skulle växa i vårt privata liv utan att kompisnätverket även skulle kunna bli en central plattform för arbetsgivare som vill hitta rätt talang.

Duon sade upp sig och sjösatte sitt bolag Social media rekrytering, som senare fick namnet Kindegren Singh Media Group.

”Vi chansade och hoppades att man någon gång i framtiden även skulle söka jobb via Facebook. Vi blev först i Norden med att jobba med platsannonser på sociala medier”, säger Martin Kindegren.

Platsannonser var under decennier en central affär för landets tidningshus. Sajter som Monster, Careerbuilder, Netjobs och Stepstone attackerade framgångsrikt den affären. KSMG är ute efter att än en gång slå mot platsannonsaffären, nu mot de sajter som en gång tog en rejäl munsbit av en av pressens mest lukrativa intäktsben. 

Martin Kindegren bedömer att marknaden för digitala platsannonser i Sverige är värd ett par hundra miljoner. Det är den kakan som bolaget, enligt årsredovisningen framgångsrikt, slåss om.

”Jag tror att den gamla typen av jobbsajter kommer att försvinna. HR-budgeten har tidigare flyttat från print till digitalt. Nästa steg är att den flyttar till socialt”, säger Martin Kindegren.

KSMG använder primärt Facebook, men även Linkedin, Instagram, Twitter och Snapchat för att nosa upp rätt talang vid rätt tillfälle till sina kunder. 

Huvudkanalen är Facebook, som enligt studien Svenskarna och internet når 50 procent av Sveriges internetanvändare varje dag

För att kunna nå rätt med sin annonsering, istället för att skjuta brett, har KSMG byggt upp en egen analysavdelning som i realtid följer och justerar annonserna.

Men bolaget är inte ensamt om att vilja kapitalisera på kombinationen sociala medier och jobb. Konkurrenten Jobtip, som drivs av samma team som grundade Jobline och Monster, har ett liknande erbjudande. Något som Jobtip bland annat berättar om via köpta sökord på Google adwords. Den som söker på ”social media rekrytering” – alltså KSMG:s tidigare bolagsnamn – exponeras för Jobtips annons. Sökfrasen är också identisk med KSMG:s idag vilande domän socialmediarekrytering.se.

Martin Kindegren ser på Jobtips adwords-kupp med dubbla känslor. 

”Man borde kunna komma på andra saker än att bara kopiera oss rätt av. Men konkurrens är bra. De hjälper till att förändra branschen”, säger han och ger konkurrenten en känga:

”Så länge vi är nummer ett gör det inte mig någonting att Jobtip försöker rida på den vågen som nummer två”.

I dagläget ägs majoriteten av KSMG av de två grundarna. En minoritetspost ägs av David Flygar samt Anders Franzén. Efter tillväxten 2015 plockade ägarna ut 3 miljoner kronor som aktieutdelning i bolaget. 

Läs mer