Sök

Klarna: Vår AI-bot gör redan 700 personers jobb

KlarnafintechAI

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Resultatet från Klarnas egen AI-hjälpreda har kommit – och det gör Sebastian Siemiatkowski glad. Så här mycket pengar beräknas Klarna spara i år tack vare lanseringen.

Det är svårt att hitta en företagsledare som är mer uppslukad av AI-racet än Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski just nu.

Hajpen har lett till en storsatsning inom bolaget som ska göra dem mer effektiva – bland annat när det handlar om att snabbare hantera kundtjänstfrågor.

LÄS MER: Inifrån Klarna: Frustrerad Siemiatkowski pushar interna AI-planen – hans största fokus

Det var för en månad sedan som Klarna lanserade sin AI-assistent för kunderna. Den nya hjälpredan kan hantera en rad uppgifter för Klarnas 150 miljoner konsumenter globalt, med fokus på alltifrån hantering av återbetalningar och returer till att svara på frågor kring finansiella vanor. 

Målet är en helt AI-driven assistent, vilket dessutom gör att organisationen kan slimmas rejält, då man inte längre behöver anställd personal för frågorna.

Hur har det gått då?

AI-assistenten, som än så länge inte har fått något namn, har hittills gjort motsvarande arbete som 700 heltidsanställda medarbetare på kundservice. Den har haft 2,3 miljoner konversationer, vilket motsvarar två tredjedelar av Klarnas chattar. Dessutom har man sett en mer exakt ärendehantering – vilket lett till 25 procent minskning av återkommande förfrågningar. Det skriver Klarna i ett pressmeddelande.

Och det kanske allra viktigaste: AI-assistenten uppskattas leda till en förbättrad vinst på 40 miljoner dollar, motsvarande 413 miljoner svenska kronor, för Klarna under 2024.

"Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare," säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i en kommentar.

Sebastian Siemiatkowski passar i pressmeddelandet också på att uppmana andra att införa AI i det dagliga arbetet.

"Vi vill återigen betona och uppmuntra samhället och politiker att noggrant överväga detta och tror att ett omsorgsfullt, informerat och stadigt förvaltarskap kommer vara avgörande för att navigera genom den pågående transformationen av våra samhällen."

Läs mer