Sök

Margaux Dietz nya gig – rekryteras av AI-tjänsten (och blir delägare)

HypertypeinfluencersAI

Margaux Dietz, influencer och entreprenör. Foto: Christine Olsson/TT

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Influencern och entreprenören Margaux Dietz har haft ett brokigt år. Nu ger hon sig in i AI-branschen som partner på en hajpad uppstickare.

“Det kändes så lockande”, säger hon till Breakit.

Den tredje november 2022 förändrades influencern Margaux Dietz liv drastiskt. I en video som postades på hennes Youtube-kanal kunde tittare se hur hon filmade en utslagen man som låg utanför dörren till hennes lägenhet, samtidigt som hennes son gick ut och petar på personen.

Veckorna efteråt fick Margaux Dietz ta emot en hatstorm som tog enorma proportioner.

Hon var precis överallt och reklamsamarbeten avbröts tvärt.

När det värsta lagt sig valde hon att prata ut i en dokumentär på SVT Edit.

Det är det sjukaste jag varit med om”, sa hon då.

Sen dess har influencern tappat många tusen följare på Instagram, men försökt att leva på som vanligt. Många är vi som har undrat vad Margaux Dietz ska göra härnäst.

Breakit har nu svaret.

Margaux Dietz har nämligen rekryterats av uppstickaren Hypertype. 

Bolaget är sprunget ur AI-hajpen. Tjänsten analyserar företagsdata med hjälp av maskininlärning och hjälper sedan bolag att svara sina kunder med företagsspecifika och personliga svar baserat på ens egna data.

Grundarna Teenie Fung och Beatrice Baltscheffsky träffades när de var med i inkubatorn Antler och förenades i sin frustration för hur lång tid det tar att hitta rätt info i mejlen.

LÄS MER: Här är 19 svenska startups som vill surfa på AI-vågen

Margaux Dietz kommer att hjälpa bolaget operativt på projektbasis.

“Jag blev extremt positivt överraskad över hur mycket tid jag sparade med Hypertype och hur snabbt jag fick som vana att använda produkten i mitt dagliga arbete. Jag såg direkt produktens värde, framför allt för kundsupport- och säljmedarbetare”, säger hon i en kommentar till Breakit.

Hon har tidigare arbetat med sälj och marknadsföring, vilket är det hon ska hjälpa Hypertype med nu.

“Då jag har erfarenhet av detta var det enkelt att se hur mycket tid och pengar bolag kan spara.“

Men hon kommer inte bara arbeta med Hypertype, utan blir även delägare.

“Att Hypertype är ett globalt AI-bolag grundat av två unga kvinnor här i Stockholm, gjorde det ännu mer lockande för mig att gå in som delägare och partner.”

Dock är det oklart om Margaux Dietz går in med pengar eller enbart tid.

“Vi kommenterar inte ägarlistan nu”, säger Hypertypes medgrundare Beatrice Baltscheffsky.

Hon tillägger:

“Vi har en riktigt bra och uppskattad produkt med hög kundnöjdhet och användningsfrekvens, och vårt mål nu är att nå ut till fler med Hypertype. Margaux, med sin erfarenhet inom både sälj och marknadsföring samt kontaktnät är en perfekt partner för oss i detta arbete.”

Hypertype är inte det första techbolaget Margaux Dietz investerar i. Hon är sedan tidigare delägare i Hummy, en app som ska utmana sociala medier som Facebook och Instagram. Här har hon investerat “ett par hundratusen”.

Hon har även köpt in sig i gig-bolaget Techbuddy, appen Northe och startat bolag med Apoteas grundare Pär Svärdson – som dock abrupt gick i graven då de ville “åt olika håll”.

Hypertype har hittills tagit in runt 12 miljoner kronor från investerare som Sting, Antler och Luminar Ventures.

MISSA INTE: Så lyckades Hypertype-grundarna säkra investeringar: "Helt klart svårare när man kommer från ett annat land"

Läs mer