Sök

Mustiga Mauri lämnar Aftonbladet – startar eget: “Sjukt taggad”

influencers

Mauri Hermundsson. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska producera Uppdrag: Mat i det nystartade egna bolaget Mustig Produktion.

Profilen Mauri Hermundsson har kanske gjort sig mest känd som Mustiga Mauri och sin Youtube-serie Uppdrag: Mat. Genom den kanalen har Mauri Hermundsson blivit en av Sveriges största Youtubers.

Fram till nu har Uppdrag: Mat producerats av Aftonbladet där Mauri Hermundsson varit anställd. Det förändras från och med i vår, då kommer profilen nämligen att lämna Aftonbladet för att starta ett eget produktionsbolag kallat Mustig Produktion. Det avslöjar Aftonbladet själva i ett pressmeddelande.

“Det är rätt tid att göra den här förändringen. Vi ser med glädje att Uppdrag: Mat genom det här kan fortsätta lyftas till nya nivåer, men också att det ökar möjligheterna för programmet och för Mauri att utveckla nya koncept, inte minst på Youtube”, säger Shirine Bauer, affärschef video, podcast och feature på Aftonbladet.

Mauri Hermundsson har arbetat på Aftonbladet sedan 2014. Utöver Uppdrag: Mat har han också gjort tv-serien Mauri – Vad hände sen? på TV4 och programlett Lego Masters Sverige på samma kanal. 

“Det är både vemodigt och pirrigt att nu gå vidare och försöka stå egna ben, men jag tror att både jag och Aftonbladet är eniga om att det här är rätt tidpunkt. Förhoppningen är att det kommer gynna både programmet och Aftonbladet att driva vidare det i en annan form, även om vårt samarbete fortsätter i ny skepnad”, säger Mauri Hermundsson och fortsätter:

“Jag är sjukt taggad på att försöka ta med allt jag lärt mig till ett nytt produktionsbolag.”

I maktbarometerns senaste sammanställning rankades Uppdrag: Mat som den sjätte mäktigaste svenska kanalen på Youtube. Sedan tidigare har Mauri Hermundsson också det egna bolaget Mauri Hermundsson AB där han under 2022 omsatte 2,1 miljoner kronor med en vinst på 1,6 miljoner kronor.

Läs mer