Svenska adtechbolaget Emerse expanderar i Storbritannien

Breakit - Svenska adtechbolaget Emerse expanderar i Storbritannien
Ajay Daved ny landschef Storbritannien, och Carl-Johan Grund, vd och grundare, utanför Emerse nya kontor i London.
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Det Lunda-baserade bolaget kopplar ett hårdare tag om Storbritannien och rekryterar branschveteran.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Emerse som inriktar sig mot automatiserad videoannonsering har sedan starten 2007 anlitats av globala varumärken som Honda, Pizza Hut, Samsung och Disney. Den egenutvecklade tekniska plattformen har också hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar och sedan två år tillbaka hanterar bolaget videoannonsering åt EU.

Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund. Sedan 2015 äger investeringsbolaget Spiltan 36 procent av aktierna. 

Nu tänker bolaget alltså satsa hårdare på att få ut sitt erbjudande i Storbritannien.

“Storbritannien har sedan starten varit en strategiskt viktig marknad för oss. Vi har redan flertalet stora kunder i regionen så det känns naturligt att ha ett starkt team i London. Ajay Daved är först på plats och vi letar redan efter ytterligare talanger”, säger Carl-Johan Grund, vd och grundare av Emerse.

Ajay Daved har bland annat varit med och byggt upp Londonorganisationen för USA-baserade Appnexus. Han har även jobbat i sju år på det Google-ägda annonsnätverket Doubleclick och kommer nu senast från Tremor video.

På Emerse kommer Ajay Daved framförallt att fokusera på att utveckla erbjudandet och driva på en expansiv etablering i London.

“Jag har alla förutsättningar man kan tänka sig. Emerse erbjuder en svensk konkurrenskraftig teknologi i en marknad som växer så det knakar. Vi ser till exempel allt oftare att budgetar flyttas från tv till programmatisk videomarknadsföring och det är bara en tidsfråga innan även tv-mediet blir programmatiskt”, säger Ajay Daved.

Automatiserad videoannonsering

Vid automatisk eller programmatisk handel kan digital videoannonsering riktas mot specifika målgruppskriterier såsom ett geografiskt område, en viss åldersgrupp eller ett särskilt beteende. När annonsören programmerat in sina kriterier köps visningar automatiskt på så kallade annonsbörser. Videokampanjen kan ytterligare optimeras genom avancerade algoritmer och resultatet blir då en mer effektiv och träffsäker distribuering. Detta ger i sin tur marknadsföraren en möjlighet att skapa mer målgrupps- och budskapsanpassade annonser.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel