Enligt Livsmedelsverket är kött det livsmedel som orsakar störst miljöpåverkan. Även om det är en bra källa till både järn och protein så skulle vi göra både oss själva och miljön en tjänst om vi åt mindre kött.
Men för många som är vana vid att ta en tugga av en vanlig köttbit kan en sån omställning naturligtvis vara lite knepig.
Därför har ett helt gäng startups världen över satsat på att hitta alternativ. I USA var Impossible och Beyond Meat otroligt hajpat för ett par år sedan men den sistnämnda har haft en dyster börsresa sedan noteringen för fyra år sen. 85 procent av bolagets värde har gått upp i rök.
När de har svalnat har andra bolag med nya idéer blivit desto hetare. Ett av dem är det slovenska Juicy Marbles som gör en växtbaserad biff av vete- och sojaproteiner. Innovationen här är att “köttet” försöker imitera det traditionella köttets struktur och utseende.
Foodtechbolaget Kale United har tidigare gjort en investering i Juicy Marbles och nu lanseras bolagets produkter i Sverige.
“Juicy Marbles produkter är fantastiska och kan jämföras med traditionell biff i sin smak och konsistens”, säger Kales vd Måns Ullerstam i ett pressmeddelande.
Lanseringen innebär att Juicy Marbles produkter rullas ut i större skala till både restauranger och de stora livsmedelskedjorna Coop och Ica. Tidigare har de bara funnits tillgängliga på exklusiva restauranger och i ett fåtal butiker.
“Eftersom Sverige är en av våra största marknader i Europa för direktförsäljning till konsumenter, är vi väldigt glada över att vi har hittat en strategisk partner i form av Kale United”, säger Tilen Travnik, vd på Juicy Marbles.
“Det ger oss en perfekt kombination av investerare, mentorer och distributionspartners i Norden.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.