Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Dintero

Snilleblixten tog honom till Draknästet: ”Man kan prata med kunder så här också”

Johan Nihleens Salesbyte använder Dintero för att boosta konverteringarna ytterligare.

Ett köp av en vattenpump väckte en idé som tog honom hela vägen till Draknästet.
Nu boostar Salesbyte affärerna för butiker i hela landet – med betallösningen Dintero i ryggen.
”Dintero är en viktig spindel i nätet för oss”, säger Salesbytes vd Johan Nihleen.

För dagens shoppare har kundresan online aldrig varit mer strömlinjeformad, när ett köp kan genomföras med bara ett par klick. Från valet av produkt – hela vägen till en smidig utcheckning – håller e-handlare kunderna i handen genom hela processen.

Kunder som fyllt varukorgen men sedan lämnat sajten kan kontaktas med en påminnelse om att fullfölja köpet. Tack vare Dinteros integrerade betallösning ökar konverteringsgraden i köpets sista skede.

LÄS MER: Så kan ni öka er konverteringsgrad med Dintero

Men hur kan fysiska butiker följa upp kundkontakter och undvika att förlora affärer, på ett lika effektivt sätt som online?

Ökade kundengagemanget med 520 procent

Den frågan ställde sig Johan Nihleen när han var på jakt efter en ny värmepump.

”En värmepump är en typisk sällanköpsprodukt som man ofta behöver hjälp med för att välja rätt. Jag besökte flera butiker och fick goda råd, men kände inte att någon av dem återkopplade till mig efteråt. Eftersom jag trots allt var värd 20 000 eller mer vid en försäljning tyckte jag att det var konstigt”, berättar Johan Nihleen idag.

Med en bakgrund inom sälj började han spåna på en lösning, utifrån sina egna preferenser. Han ville skapa en appmiljö där kunden får direktkontakt med butikssäljaren, kan ställa frågor, få en offert på varorna som diskuterats och enkelt kan ta beslutet att köpa varan.


Salesbyte låter säljaren ha direktkontakt med kunderna genom hela köpresan.

Resultatet blev Salesbyte, en app som via SMS kontaktar kunden efter ett besök. Med en öppningsgrad på 98 procent, 520 procents ökat kundengagemang och betydligt högre konverteringsgrad, insåg Johan Nihleen snabbt potentialen i sin produkt.

Det gjorde även Chalmers Ventures och Draknästet Väst, två tävlingar där Salesbyte sopade banan med konkurrenterna.

Utcheckningen är en viktig kugge

Allt från gymkedjor till elbolag och möbelbutiker använder idag Salesbyte, offerterna i appen kan ligga på allt från några hundra till hundratusentals kronor. Det viktiga är att den potentiella kunden inte bara släpps vind för våg.

”Flera hundra miljoner kronor i intäkter tappas årligen på grund av dålig uppföljning. Vi vill med Salesbyte visa att man kan prata med kunderna på det här sättet också”, avslutar Johan.

En viktig kugge i appen är den smidiga utcheckningen när kunden bestämt sig för ett köp. Eftersom grundarduon bakom Salesbyte tidigare jobbat med Dintero blev valet enkelt.

 


Med Dinteros integrerade betallösning ökar konverteringsgraden i köpets sista skede.  

”Vi kunde deras teknik och kan integrera med så gott som alla betallösningar via Dintero. De är en viktig spindel i nätet för oss. Om något problem uppstår är de alltid proaktiva och kontaktar både oss och våra kunder för att berätta vilka lösningar de har”, säger Johan.

”Dinteros betallösning är viktig i dubbel bemärkelse för oss”

Bolagen har också gemensamt att de båda är växande bolag som genom smart teknik gör köpprocessen enklare och ger användarna en stor valfrihet kring hur de ska genomföra köpet.

Dinteros API används idag av tusentals bolag i vitt skilda branscher, och Dintero tillhandahåller allt från checkout och orderhantering till säljrapporter och onboarding.

”På Salesbyte har vi integrerat Dintero i vår checkout, där de utgör en paraplylösning för de betalsätt som vår kund vill erbjuda sina kunder via vår marknadsplats. För oss innebär det att vi kan bemöta vår kunds önskemål och behov på ett väldigt lättintegrerat sätt.”

Eftersom kärnan i Salesbyte är en smidigare kundupplevelse och ökad konvertering är betalningen en viktig punkt.

”En smidig betallösning är viktig i dubbel bemärkelse för oss. Den behöver både vara smidig för slutkonsumenten samtidigt som de erbjuder ett bra och lättförståeligt flöde. Dintero uppfyller båda de kraven.”

LÄS MER: Så här kan Dinteros lösning hjälpa ditt företag

Läs mer