Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lomi Pet Care gör hudvård för hundar – så fick de med sig Fredrik Eklund i Draknästet

Stjärnmäklaren och Draknästet-investeraren Fredrik Eklund. Elsa Medin och Milou Krüger. Foto: SVT/press

De vill ge hundarna den bästa naturliga hudvården och har redan tagit klivet in på en miljardmarknad.

När duon bakom Lomi Pet Care lämnade studion i SVT-programmet Draknästet hade de inte bara kirrat en miljoninvestering från sin favoritdrake – han ville även öppna dörrarna till ytterligare en supermarknad.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

“Det blev många dyra veterinärbesök men ingenting fungerade.”

När Milou Krüger och Elsa Medin (och hunden Blue) ställde sig inför drakarna i SVT:s Draknästet hade de lösningen på ett problem, ingång på en miljardmarknad och en särskild drake i åtanke – supermäklaren Fredrik Eklund.

Entreprenörerna har startat Lomi Pet Care, ett märke som ska utveckla naturliga, hållbara och miljövänliga produkter – som bajspåsar, våtservetter och salvor – med målet att bidra till friskare husdjur. Idén föddes när Milou Krüger själv adopterade en fransk bulldog med hudproblem i Shanghai. 

Duon har sin bas i Kina, vilket kommit med sin skörd av fördelar och nackdelar. De har visserligen snabbare access till en miljardmarknad (med 100 miljoner hundar). Men de har också kämpat med att få fart på bolaget under väldigt stränga lockdown-regler.  

Räknar med att sälja för miljoner

Milou Krüger och Elsa Medin var i startgroparna av en europeisk och svensk lansering när de medverkade i Draknästet. I SVT-programmet bad de om en miljon kronor för 10 procent av företaget. Investeringen skulle gå till att skala upp. 

”Så drakar, vem vill vara med på resan att bli världens största one stop shop för husdjur?”, frågade Elsa Medin. 

Fredrik Eklund – som entreprenörerna siktade in sig på – sa visserligen inledningsvis att han nästan tycker bättre om hundar mer än människor men han ville veta mer om ekonomin i företaget. 

Entreprenörerna redovisar. 

Bolaget sålde för 600.000 kronor första året men de siktade långt högre i år. De räknar med att försäljningen ska växa till 5,5 miljoner drivet av lanseringen av en kinesisk e-handel.

Drakarna häpnade. Flera var minst sagt skeptiska. 

Kohandel om en halv procent

En av drakarna gillade Lomi Pet Cares höga ambitioner och såg stor potential för produkterna på andra håll. Han heter Fredrik Eklund.

”Den amerikanska marknaden är enorm. Folk som ni vet spenderar mer pengar på hundar än sina barn”, säger han i programmet. 

Drake efter drake avstod. Bara Fredrik Eklund var kvar – men med ett motbud som halverade entreprenörernas värdering. 

Han ville ha 40 procent för två miljoner kronor. 

Efter förhandlingar som till slut handlade om en halv procent fram och tillbaka gick Milou Krüger och Elsa Medin till slut med på att sälja 16,5 procent av sitt företag för 1 miljon kronor. 

I ett uttalande efter programmet utvecklar Fredrik Eklund vad han såg i husdjursbolaget: 

"Jag ser en otrolig potential för Lomi Pet Care på den amerikanska marknaden. Med mitt breda kontaktnät och min expertis inom fastighetsbranschen, kan jag vara en ovärderlig tillgång för att lansera varumärket där. Det finns inga gränser för hur stort detta kan bli, och jag är otroligt exalterad över att vara en del av denna resa”, säger han.

Läs mer