Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Entreprenörsresan del 1: Tillväxtakuten (eller hur du tar ditt bolag till nästa nivå)

SwedbankBreakitEntreprenörsresan

Stefan Lundell, Breakit, och Sofia Wallén, Swedbank, går till botten med hur du som entreprenör tar dig an tillväxtfrågan.

Hannah Runsten

Att undvika de vanligaste fallgroparna och att spela dina kort rätt kan vara avgörande när det är dags att skala upp ditt bolag. Vilka trender behöver du ha koll på? Och varför är det så viktigt att hålla fokus på bolagets syfte och inte på själva tjänsten? Breakits medgrundare Stefan Lundell och Swedbanks Sofia Wallén ger svar på tal.

Entreprenörsresan är en serie i tre delar där Breakit och Swedbank belyser några av de viktigaste skedena i en entreprenörs bolagsresa. Breakits medgrundare och reporter Stefan Lundell och Swedbanks serviceutvecklingschef Sofia Wallén delar med sig av sina erfarenheter – personliga som affärsmässiga – kring hur man lyckas bygga ett framgångsrikt bolag. Vill du få tipsen många önskar att de fått tidigare? Häng med på entreprenörsresan!

Det är inget unikt att som entreprenör hela tiden vilja växa och gasa med sitt bolag. Men hur vet man när det är rätt att göra vad? Det är frågor som Breakits medgrundare Stefan Lundell, precis som alla andra entreprenörer och företagsledare, brottas med. För att navigera i detta har Stefan Lundell krokat upp Sofia Wallén, ansvarig för Swedbanks serviceutveckling för företagskunder, för ett öppet och ärligt samtal om bolagsresan.

”Jag och min medgrundare Olle Aronsson drog igång Breakit för snart nio år sedan. Vi är lönsamma och omsätter idag runt 40 miljoner. Jag, och många entreprenörer med mig, har det här konstanta drivet att man hela tiden vill växa och ta nästa steg i bolagsresan. Nu är det ju en ganska tuff konjunktur, så vad ska man tänka på för att lyckas ta sitt bolag till nästa nivå i det här ekonomiskt osäkra klimatet?”

Sofia Wallén har flera tips, men för att navigera rätt – inte minst när det blåser där ute – är hennes främsta råd att alltid utgå från bolagets syfte och använda det som ankare.

”Det är lätt att hoppa på en lösning och tro att det är hjärtat i bolaget. Men egentligen är det ju ett kundbehov ni ska tillfredsställa. Bottna i ert syfte och utgå från det i de olika tillväxtstegen så lägger ni en bra grund för att lyckas.”

Nya vägar är vägen framåt

Mycket kan hända under en bolagsresa som inte går att förutse, som oväntade omvärldsfaktorer som plötsligt kräver direkta åtgärder. Stefan Lundell minns hur de på Breakit, strax efter coronapandemins intåg, hade ett stort brainstormingmöte för att hitta nya vägar framåt efter att de blev tvungna att abrupt ställa in flera stora fysiska Breakitevent.

Där utgick vi från ett av våra grundläggande kundbehov och utgjorde ett kitt för tech- och startupvärlden

”Vi landade i att ordna ett digitalt 24-timmars liveevent. Därifrån lyckades vi få med oss två stora vinster. Dels fick vi med oss partners, vilket var bra för vår ekonomi, dels gjorde vi nytta för vår kärnmålgrupp då vi pratade en hel del om vägar framåt under pandemin. Där utgick vi från ett av våra grundläggande kundbehov och utgjorde ett kitt för tech- och startupvärlden.”

”Det är ett mycket bra exempel på att utgå från bolagets syfte på vägen framåt. Ni fick backa på vissa håll men var snabba att hitta nya vägar”, säger Sofia Wallén.

Inspireras av omvärlden

Att ha ett stadigt öga på omvärlden är enligt Sofia Wallén en av de punkter som är extra viktiga just nu.

”Hämta inspiration från företag och branscher som faktiskt blommar nu. Utvecklingen runt om i världen går snabbt och vissa har varit snabba att ställa om och hitta rätt. Vad har de gjort för att lyckas?”

Sofia menar också att det i vår alltmer snabbrörliga omvärld är viktigt att bädda för kreativitet och proaktivitet och inte fastna i gamla hjulspår. Stefan Lundell konstaterar att han själv är femtio plus och att det inte alltid är lika lätt att tänka nytt, men att han hittat en väg runt utmaningen.

”Jag har faktiskt ett tips där! Jag tycker att man ska ta in nya duktiga medarbetare, då får man också in nya idéer och inspiration.”

Sofia Wallén instämmer i att det finns en stor vinning i att ha medarbetare i olika åldrar och med olika bakgrunder.

”Det är viktigt med den formen av diversitet. Det skapar kreativitet.”

Internationella affärer

När den svenska kronan är svag finns möjligheter att öka marginalerna genom export. Sofia Wallén råder till att gå igenom befintliga och potentiellt nya kunder och leverantörer utifrån valutaperspektivet.

”Kan du hitta kunder utanför Sveriges gränser? Eller någon leverantör som är mer domestik? Här kan det finnas en hel del att vinna om du hittar rätt.”

Man sitter där med sin trygga kassa

Efter en kort stunds reflektion konstaterar Stefan Lundell att han själv hittills låtit tryggheten gå först i den här frågan. Att det känns läskigt att ta risken att gå utomlands när man har en bra affär på hemmaplan.

”Man sitter där med sin trygga kassa och vet att man behöver investera för att gå utomlands, utan några garantier för att det kommer att ge någonting. Jag tror att det är det starkaste skälet till att vi ännu inte gått den vägen med Breakit.”

”Det kan absolut finnas olika typer av barriärer som gör att steget att gå utomlands känns stort och osäkert. Mitt råd är då att göra en undersökning för att se vad det kan tänkas ge. Du kan hitta vägar du inte alls tänkt på som gör betydande skillnad”, säger Sofia Wallén.

4 tips för att skapa hållbar tillväxt i ditt bolag

1. Utgå från bolagets syfte. Undvik att hoppa på en lösning och tro att det är hjärtat i bolaget. Ha alltid i åtanke att det är ett kundbehov ni ska tillfredsställa och hitta nya vägar framåt vid behov.

2. Inspireras av omvärlden. När utvecklingen i omvärlden går snabbt är det viktigt att hämta inspiration från företag och branscher som går bra. Vad har de gjort för att lyckas?

3. Hitta nya hjulspår. Bädda för kreativitet och proaktivitet genom att exempelvis sträva efter ett diversifierat medarbetarteam.

4. Satsa på internationella affärer. När den svenska kronan är svag kan du öka marginalerna genom export. Se över befintliga och potentiellt nya kunder och leverantörer utifrån valutaperspektivet.

Lyssna på hela samtalet mellan Sofia Wallén och Stefan Lundell i podcastavsnittet Entreprenörsresan del ett här.

Vill du veta mer om hur ni kan ta ert företag i en mer hållbar riktning? Klicka här!

Läs mer