Succén var omedelbar när Open AI släppte lös sin chatbot ChatGPT bland den breda allmänheten i november förra året. På bara två månader lyckades tjänsten locka runt 100 miljoner aktiva användare, som alla ville se vad den smarta chatten egentligen hade att erbjuda.
Framgångarna fick techjättar som Microsoft, Snap och Google att snabbt lansera sina egna lösningar där användare kunde få chatta med AI. Plötsligt var AI återigen det hetaste modeordet på techscenen.
Men nu rapporterar Washington Post att trafiken till ChatGPT för första gången minskar. Enligt data från Similarweb minskade trafiken till tjänsten med 9,7 procent i juni jämfört med månaden innan.
Antalet nedladdningar av Iphone-appen ska också ha minskat kontinuerligt sedan lanseringen i maj enligt analysbolaget Sensor Tower.
Open AI själva har inte velat kommentera uppgifterna till Washington Post. Men Sachin Dev Duggal, vd på AI-startupen Builder.ai, tror att fler har insett vilka brister som finns med tjänsterna.
“Du hade det här ögonblicket där det var som, “herregud, det är fantastiskt”, säger han. För att sedan förklara att människor började stöta på problem där chatbotar hittade på falsk information och där de insåg att den kanske inte var fullt så användbar som de först trodde.