Sök ikon

Campcation vill rida på camping-vågen – tar in 11 miljoner och satsar på Europa

Campcations grundarteam och Backing Minds grundarduo. Foto: Minna Yr

“Vi är väldigt glada över att få stötta Campcation i deras omställning av en av våra mest folkliga branscher”, säger Sara Wimmercranz på Backing Minds, som nu investerar i Campcation.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

När pandemin drog över världen drabbades hotell- och besöksnäringen stenhårt. Samtidigt innebar det att intresset för semestrar i närområdet och i naturen ökade rejält. 

De ledde i sin tur till att en rad nya bolag växte fram.

Breakit har de senaste åren skrivit om flera av dessa nya aktörer. Bland annat när svenska riskkapitalbolaget VNV Global satsade 30 miljoner på den holländska camping-startupen Campspace. 

Vi har också flera gånger bevakat okända Acast-grundarens nya startup Acamp, som vill koppla samman campare med privata markägare och företag som har mark att hyra ut och upplevelser att dela med sig av.

En startup som vi däremot inte har skrivit om tidigare är Campcation. Deras vision är att deras plattform ska vara en enkel och effektiv lösning för campare samt ett bra alternativ för campingägare som vill bli mer digitala och på så sätt nå fler kunder. 

Bolaget uppger själva att de är Nordens ledande plattform för camping idag, med över 850 bokningsbara anläggningar till förfogande.

Nu fyller de kassan med drygt 11 miljoner kronor, i en runda ledd av Backing Minds. Även befintliga investerare som affärsängeln Erik Segerborg deltar. 

"Genom att underlätta för utomhusvistelser närmare hemmet gör Campcation turismen mer hållbar och möter därmed även behoven hos den nya generationen resenärer – de som är hungriga efter att skapa unika upplevelser och minnen, men inte på bekostnad av planeten eller sin privatekonomi”, säger Sara Wimmercranz, grundare och partner på Backing Minds.

Campcation räknar nu med en stark sommar på hemmaplan, och ska efter det ta nästa steg och expandera till fler europeiska marknader. Pengarna ska också gå till att förbättra konsumentsidan och stärka varumärket.

“Vi är i stort sett den enda aktören som erbjuder resenärer möjlighet att boka campingplatser lika enkelt som bord på restaurang och vi är övertygade om att denna unikitet ger oss betydande konkurrensfördelar och lockar gäster som efterfrågar effektiva och smidiga lösningar på en global skala”, säger Johanna Raga Waronen, vd och medgrundare av Campcation.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer