Sök

Adtech-bolaget Brightbid in på börsen bakvägen

SpeqtaBright BidSaaS

Gustav Westman, vd Brightbid.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Doldisen Speqta förvärvar Brightbid och betalar med egna aktier.

Huxflux finns det ett nytt adtech-bolag på den svenska börsen och ambitionerna är minst sagt stora.

“Denna affär möjliggör bolagets nästa steg mot att bli Sveriges nästa unicorn”, säger Brightbids ordförande Mikael Lindholm.

Speqta, som tidigare hette Mytaste och som har fokus på digital marknadsföring, har fört en ganska anonym tillvaro på juniorlistan First North i Stockholm. Under de senaste åren har Speqta sålt en stor del av sin verksamhet. Men nu sker en transaktion åt andra hållet.

Speqta förvärvar nämligen Brightbid som är verksamt inom sökannonsering och som satte igång sin verksamhet 2020. Bolaget är grundat av Gustav Westman. Affärsidén utgår från en egen framtagen algoritm, som under dygnets alla timmar analyserar stora mängder data.

“Tjänsten går ut på att skapa större värde för kundföretagets investering i marknadsföring och sökannonser online, med hjälp av AI-teknik”, beskrivs Brightbid i pressmeddelandet som gått ut om affären.

Brightbid har cirka 60 anställda och 420 kunder i prenumerationstjänsten. Brightbids årligt återkommande intäkter, ARR, ligger för närvarande kring 52 miljoner kronor. Speqta har bara en bråkdel av det i dagsläget.

"Brightbid uppfyller alla kriterier på ett snabbväxande 'scale-up'-bolag och jag ser många likheter med tidigare bolag jag varit involverad i. Denna affär möjliggör bolagets nästa steg mot att bli Sveriges nästa 'unicorn'", säger Mikael Lindblom, styrelseordförande i Brightbid.

Hela köpeskillingen utgörs av aktier i Speqta. Därmed kommer nuvarande ägare i Brightbid, det vill säga säljarna i affären, äga cirka 72 procent i Speqta när allt är klart. Brightbid värderas till cirka 260 miljoner kronor i affären.

"Det här är en bra affär för våra aktieägare eftersom Brightbid kompletterar Bidbrain i Speqtas portfölj och vi får in ett ännu större entreprenöriellt driv i organisationen. Vi tar nu nästa kliv i vår resa i en AI-bransch som aldrig varit hetare än vad den är nu", säger Fredrik Burvall, styrelseordförande i Speqta.

Bedömningen är att Brightbid kommer att vara lönsamt inom ett år. 

“Exempel på synergier är ett större produkterbjudande och korssäljning av bolagens produkter till varandras kundportföljer”, heter det vidare.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer