Sök

Clean Drinks utmanande resa mot lönsamhet – nu är bolaget på jakt efter en partner

Clean DrinkinfluencersKapital

Bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg som driver Clean Drink. Till höger Marko Lethosalo och mamma Irma som medverkar i reklamkampanj för bolaget. Foto: Press/Instagram

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Följderna efter pandemin och Ukrainakriget suddade ut lönsamheten för funktionsdrycken Clean Drink. Men med hjälp av uppstramningar och förbättringar ska bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas nu vända till ett positivt resultat – med draghjälp av sociala medier.

Funktionsdrycken Clean Drink hade som mål att bli störst och satsade därefter. Men att ta marknaden med storm är inte gratis. Grundarbröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas har efter tunga pandemiår följt av Ukrainakriget, dragits med minskad omsättning och förluster.

Men de är ändå hoppfulla – nu när kostnadskostymen har effektiviserats. Dessutom vill de släppa in en partner.

“2021 blev en hård smäll. Vi omsatte 99 miljoner på förlängt räkenskapsår och gjorde ett minusresultat på 13 miljoner. Resultatet suddade ut allt vi hade byggt. Vi fick gå tillbaka till skrivbordet och gå efter en strikt plan framåt”, berättar Sebastian Kvissberg, vd på Clean Drink.

LÄS MER: Här är svenska influencers som verkligen äger sina bolag (och de som inte gör det)

Under 2022 hade Clean Drink som mål att landa på ett noll-resultat. Grundarna avslöjar nu att de avslutade året med ett rörelseresultat på cirka minus 2,9 miljoner kronor och en omsättning på drygt 82,5 miljoner.

Breakit berättade om brödernas historia i fjol. Men för att uppdatera er kort: Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas (den sistnämnde med en stor följarskara i sociala medier) lanserade sin dryck Clean Drink 2015. Utan egentligt nätverk var marknadsföringskunskapen och Hugo Rosas namn vågen de red på. Den första drycken smakade “kattpiss”, för att citera dem ordagrant. När de ändrade receptet så fick de efter ett par år in Clean Drink i sortimentet hos Reitan som äger bland annat Pressbyrån och 7-Eleven. Efter det kom även matbutikerna. Idag finns de i Sverige och Finland.

Kostnaden per burk var extrem

Det är den snabba tillväxten som har stökat till det. Eftersom också kostnadsökningar har skett hos alla leverantörer har Clean Drinks största fokus varit effektiviseringar i verksamheten.

“Vi flög iväg och sa att nu tar vi över. Vi investerade överallt – i stora kampanjprogram, marknadsföring, expansion, organisation. Alla investeringar vi gjorde var bra så länge vi hade kommit upp i volymen vi behövde, men den kom inte på grund av pandemin. Kostnaden per burk var extrem, så vi var tvungna att vrida på alla detaljer. Det är ett pussel.”

Tillväxt i sociala medier

Nu har Clean Drink dragit ner på framför allt marknadsföring via influencers och har istället hittat en lösning som fungerar utan att kosta skjortan. Att bygga en organisk publik i sociala medier.

“Vi var tvungna att nå ut med mindre budget. Nyckeln är nya sätt att hitta publiken och en ny målgrupp”, säger Hugo Rosas.

Av bolagets 13 medarbetare på kontoret i Stockholm är mer eller mindre alla involverade i att bygga varumärke. De har under flera år arbetat upp en publik på strax över 100.000 på Instagram. Men Tiktok har kommit att bli det viktigaste vapnet framåt.

“Det som har fungerat för oss här är tävlingskampanjer med hashtags där vi lottar ut flak med Clean Drink, där vi uppmanar följare att skapa sitt eget content och få lajks.”

Clean Drink gjorde precis ett släpp av smaken “raspberry” där de samarbetade med Marko Lehtosalo och hans mamma Irma.

“Hashtagen med Cleanraspberry har över 200 miljoner visningar.”

Söker partner

Clean Drink säger sig vara lönsamma med start i år. 

“Fyra månader in i 2023 ligger vi två miljoner kronor mer i omsättning jämfört med i fjol. Vi har ett positivt resultat så här långt”, säger Sebastian Kvissberg.

Men för att klara sig framåt vill de nu ta in kapital.

“Eftersom vi inte har kassan måste vi bromsa när vi egentligen vill gasa. Vi ser en enorm potential i vår tillväxt.”

Vad är ni på jakt efter?
“En långsiktig partner som är lik oss själva. Jag tror att Norden är en marknad att erövra.”

Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas äger idag en majoritet av Clean Drink. De är egenfinansierade bortsett från en mindre runda 2017.

LÄS MER: JULIA LUNDIN: 7 tydliga (och utmanande) trender för influencer brands

LÄS MER: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)

Läs mer