Sök

KRÖNIKA

MATILDA ANDERSSON: Bianca vill göra svenska kvinnor kvinnliga (och jag saknar redan oversize)

AdooreÀvorainfluencers

Matilda Andersson är nyhetschef på Breakit. Foto: Press/Montage

Matilda Andersson

Matilda Andersson

Nyhetschef

Bianca Ingrosso släpper nytt modemärke och Petra Tungården fortsätter visa rekordsiffror för sina kvinnliga klänningar. Breakits Matilda Andersson ser hur influencervarumärkena vill göra svenska kvinnor kvinnligare – och längtar tillbaka till den ljuva tid som varit.

Bianca Ingrosso lanserar nytt modemärke tillsammans med Vanessa Lindblad. Ávoras plagg beskrivs som “feminina och ikoniska” inspirerade av Europas mode.

Jag laddar ner lookbooken och det är tight, skräddat och feminint. Med en hel del hud. I färgerna ganska klassiskt skandinaviskt, i passform mer europeiskt. Spontant skulle jag behöva bättre självförtroende och ett gymkort för att bära.

En lågt hängande frukt: Tar man bort mönstren och blommorna från Petra Tungårdens succé Adoore så finns ett gäng likheter. Bianca har ju tidigare sagt att hon älskar Adoore och använder plaggen frekvent. Om Adoore är strand och picknick är Ávora business och cocktailbar.

Jag ser två sidor av influencervarumärkena: Matilda Djerf med sina mer leisureplagg på ena sidan och Bianca Ingrosso och Petra Tungården på andra. Kläder för världsmedborgare med tight figur och välfönat hår. Utan skit under naglarna.

Jag är nästan villig att dra det så pass långt att delar av influencervarumärkena kan vara på väg att förändra en bit av det svenska modeundret så som vi känner det – en androgyn stil med rak passform (tänk Hope) och oversize (det sistnämnda har det extra tufft – enligt H&M är oversize dessutom dåligt för klimatet eftersom stora plagg ger mer utsläpp, så stå upp för Moder Jord, bär små kläder)

Nu ska svenska kvinnor visa form och elegans. Vi som är lite mer raka i kroppsformen får glädjas åt de år som varit. Börja öva på att ta korta steg (har du testat gå i kroppsnära kjol?) köpa en locktång och hänga undan oversizeskjortan. För att ta det kort. I ett lite större perspektiv: hur påverkar det oss att inte längre bära bekvämt? Rent fysiologiskt är det ju inte helt lätt att ta en walk and talk i pennkjol.

Petra Tungården har år efter år dock bevisat att det kvinnliga går hem även hos oss praktiska svenskar. Senast idag kunde Breakit rapportera att uppåttrenden för Adoore fortsätter, omsättningen för 2022 landade på 68,5 miljoner kronor med en vinst på strax över 11 miljoner. 

Och hittills har ju Bianca visat att allt hon rör vid blir till guld. Första året för smyckessatsningen Ani Jewels visade på vinst. Bolaget omsatte, enligt egna uppgifter, under 2022 strax under 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på 4,6 miljoner kronor. Då ska tilläggas att försäljningen inte inleddes förrän i början av maj.

Caia fortsätter att tälja guld: Enligt en källa med insyn i bolaget landade rörelseresultatet före avskrivningar på 130 miljoner kronor för 2022. Det är en ökning med nästan 15 procent jämfört med året innan. 

Den senaste (vad vi vet) satsningen att gå in i inredningsbolaget Tinted, även här tillsammans med Vanessa Lindblad, är fortfarande för färsk för att visa siffror, men kommer prylarna dyka upp tillräckligt ofta i Biancas kanaler blir det nog svarta siffror även här. 

Den röda tråden i imperiet Bianca (ja, jag snodde namnet från HBO-dokumentären om Sveriges just nu största profil) är kvinnlighet. En ren makeup från Caia, diskreta smycken från Ani, figurnära klänning från Ávora i ett välstädat hem med ljus inredning från Tinted. 

Svenska kvinnor kommer bli kvinnligare och jag saknar redan den bekväma tid som varit. Det är något som skaver (inte bara fysiskt) med att influencermodet går mot att begränsa.

Läs mer