Influencernätverket United Influencers, som grundades 2015, har precis klivit på sin expansionsresa. Efter att ha lanserat sin plattform på pilotmarknader som Sverige och Norge vill de nu satsa på lokal närvaro i fler länder.
De börjar i Italien och Schweiz.
Nu har de precis ingått ett avtal med den amerikanska mediekoncernen Hearst, som kommer att vara licenstagare av plattformen.
Just tekniken nämner vd:n Jakob Wigselius som en central del i bolagets fortsatta expansion.
“Behovet av rätt teknik går inte att överskatta och i takt med att antalet profiler har växt till nästintill oräkneliga mängder så behövs verktyg för att samla både självständiga profiler och alla de hundratals agenturer som finns runtom Europa och världen”, säger han i en kommentar.
Han ser flera fördelar med samarbetet.
“Hos denna typ av aktörer finns ofta redan ett aktivt arbete med influencer marketing men behovet av rätt teknik som kan effektivisera allt från avtal till statistik och betalningsflöden är ofta stort. Samtidigt har man som stor mediekoncern fördelar genom sitt kontaktnätverk och sina möjligheter att paketera flertalet olika medieslag.”
United Influencers styrelseordförande Istvan Beres tillägger:
“Tajmingen är optimal då United Influencers är ett av få bolag som tidigt fått tillgång till Tiktoks API med förstapartsdata och statistik.”
United Influencers är ett av de mindre influencerbolagen i Sverige. Under 2021 omsatte dem 10,6 miljoner kronor och gjorde en förlust på 2,4 miljoner.
United Influencers har hittills varit beroende av stora profiler som Therése Lindgren, Carolina Gynning, familjen Parnevik och Isabella Löwengrip för att nå tillväxt, men har rört sig bort från “profilstallet”. Bolaget påbörjade ett förändringsarbete 2019 där det beslutades att säga upp flera kontrakt med profiler som varit olönsamma. Idag har de inte längre några exklusiva kontrakt kvar.
LÄS MER: Vi kartlägger Sveriges största influencernätverk
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.