Så bygger din startup en stark kultur – här är mina 4 bästa tips

Breakit - Så bygger din startup en stark kultur – här är mina 4 bästa tips
Louise Fritjofsson
Louise Fritjofsson
Krönikör

"När du inte kan konkurrera med höga löner, stabil och säker framtid samt tydliga rollfördelningar måste du erbjuda något annat", skriver Louise Fritjofsson.

Louise Fritjofsson
Louise Fritjofsson
Krönikör

Jag omringas av fantastiska entreprenörer och bolag som alla springer fort som vinden och andas framgång och vilja medan de utmanar samhällets regler. De lägger all sin vakna tid på att utveckla sin produkt, marknadsföra och sälja.

Men gång på gång noterar jag att samma bolag och entreprenörer väljer att rekrytera kandidater som på CV:t ser ut att passa in – bara för att de snabbt måste få in mer talang. Istället för en genomtänkt process.

Det är problematiskt.

Att ha en stark och förankrad företagskultur är enormt viktigt för en startup. När du inte kan konkurrera med höga löner, stabil och säker framtid samt tydliga rollfördelningar måste du erbjuda något annat. Det är här ni vinner på en tydlig och stark kultur och genomtänkta rekryteringsstrategier.

Med det i åtanke har jag skapat en short-list på vad jag tycker är de viktigaste delarna att ta med sig för att bygga den bolagskultur man vill ha:

1) Planera er kultur

Whaaaaat? Kommer inte kulturen automatiskt?! Jo – till mycket – OM ni planerat vad det ska vara och anställer därefter. Säkerställ att ert co-founding team är överens kring vad som är viktigt och jobba in ett team efter era värdeord. Ska man hänga mycket eller lite på kontoret? Hur fattar ni beslut och vilka är med i den processen? Hur tilltalar man varann under kontorstid (pratar man med varann, arbetar man med digitala verktyg? Hur hanteras mail)? Är det viktigt att kunna hänga som vänner utanför jobbet? Ska man vara på bolaget i en livstid eller 2 år? Hur ska kontoret se ut och vilken typ av kandidat kommer att trivas i den miljön?

2) Komplettera ditt team

När man pratat ihop sig om en grundstruktur i vilken företagskultur man vill skapa är det lätt att tappa den kompletterande effekten. Tänk helhet och team i varje enskild rekrytering! Exempel: har ni ett team om 2 eller fler säljare, försök hitta en analytiskt lagd säljare och en kreativ.

3) Kulturbärare

Förstå tidigt vilka som är uttalade kulturbärare och indirekta kulturbärare. En indirekt kulturbärare är oftast en stark medarbetare i teamet som inte är en uttalad kulturbärare (co-founding team, VD etc.), denna person måste identifieras för att förstå hur gruppen påverkas. Säkerställ att dessa är på samma bana, har man olika inställning här kommer man aldrig nå dit man vill. Här finns också ett utrymme att implementera pelare som bär upp den kultur ni vill ha, säkerställ att få in dem tidigt. Är ni ett bolag som tränar tillsammans, kör After Work, kl 3 fika på fredagar eller frukost på måndagar? Hur förmedlas beslut och hur kan man som team påverka dem? Hur plockar ni upp ideér och råd från samtliga? Var kreativ och hitta er personlighet tillsammans.

4) Rekrytera som du dejtar

En intervju på kontoret kommer aldrig ge dig och ditt team tillräckligt mycket färg på paletten för att förstå om det är en person som passar in i er kultur. Hantera rekryteringsprocessen som du hanterar en potentiell ny relation. Ät lunch, promenera och kanske ta ut hela teamet på en middag? Det är i dem alldagliga samtalen du verkligen förstår en persons drivkrafter, intelligens och inställning.

Kom ihåg att när grundstenarna är satta: en initial plan och rekrytering därefter skapas kulturen av det team som jobbar tillsammans.

Tänk också på att en tydlig kultur skapar ringar på vattnet. Precis som en härlig personlighet smittar av sig skapar en företagskultur en identitet, dragningskraft och när man lyckas ger den enormt fin lojalitet.

Något jag glömt? Hör av er!

Läs fler artiklar
LÄS MER