Sök

Klarna börjar jobba med butiker: "Kan bli större än vår onlineaffär"

Klarna

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / TT

Breakit

Breakit

Klarna utmanar på ännu en spelplan. Nu ska det hajpade betallösningsbolaget kapa åt sig en andel av betalningarna i butik.

Traditionellt sett har världens handlare, från små tobaksbutiker till flaggskeppsbutikerna på 5:th avenue, varit i händerna på banker och kreditkortsföretag för betalning via kort. 

Men marknaden är under snabb förändring. 

Utmanare som Izettle har sänkt trösklarna för handlare som vill komma igång med kortbetalning. Många småbutiker använder också de svenska storbankernas tjänst Swish, som låter kunderna betala direkt via mobilen. En tredje utmanare är svenska Seamless, som lanserat den mobila betaltjänsten SEQR.

Nu rapporterar Wall Street Journal att även Klarna ger sig in i kampen om handlarnas transaktioner. Ett citat från Klarnagrundaren Sebastian Siemiatkowski vittnar om att det är en betydande satsning.

”Vi förväntar oss att offlineerbjudandet har potentialen att växa sig större än vår onlineaffär”, säger han i en intervju med Wall Street Journal

Först ut när Klarna lanserar sin betallösning för fysiska butiker blir Eleven, en Stockholmsbutik som säljer skönhetsprodukter. Enligt Michael Gegerfeldt, som driver butiken, kommer Klarnas lösning innebära en besparing på 42 procent jämfört med traditionella kortterminaler. 

ERIK WISTERBERG

Läs mer