Solvor Øksnes tar över Facebookgruppen Heja Livet: “Otroligt många möjligheter”

Heja Livetfacebook
Solvor Øksnes, ny ägare av Heja Livet, samt Carro Levy och Emely Crona Stenberg grundare av bolaget. Foto: Press

Solvor Øksnes, ny ägare av Heja Livet, samt Carro Levy och Emely Crona Stenberg grundare av bolaget. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

136.000 medlemmar har anslutit sig till vad som har blivit en av de största Facebookgrupperna i Sverige. Nu har “Heja Livet” sålts av grundarna och den nya ägaren tagit över.

“Efter ett tag vill jag sätta min egen prägel på gruppen och kanske komma med nya initiativ", säger Solvor Øksnes som har köpt bolaget bakom gruppen.

Det var under våren förra året som Carro Levy och Emely Crona Stenberg i ett inlägg i Facebookgruppen “Heja Livet” berättade att bolaget bakom varumärket var till salu.

Gruppen, som är en av Sveriges största på plattformen, grundades av duon 2014. Sedan dess har 136.000 medlemmar anslutit till den låsta gruppen där du behöver bli godkänd för att bli medlem, och idag är Heja Livet en av Sveriges största communities för kvinnor.

“Vi har många som är intresserade”, berättade grundarna i samband med beslutet att vilja sälja. Ett beslut de beskrev som ”end of an era”.

Nu är affären klar. Ny ägare är Solvor Øksnes.

“När jag såg att de ville sälja tog jag kontakt för att se om det var en bra match, och det var det verkligen”, säger hon.

“Det är väldigt spännande och det känns jättebra. Nu har jag haft en ganska lugn period där jag lärt känna medlemmarna och bolaget.”

Vad prislappen landade på vill hon inte kommentera, men bekräftar att hon är ensam ägare av bolaget.

Solvor Øksnes, ursprungligen från Norge, gick med i Heja Livet när hon för några år sedan flyttade till Sverige. Hon beskriver gruppen som “ett jättebra stöd.”

“Det blir inga radikala förändringar. Jag tycker att Carro och Emely har byggt upp en så bra plattform, så varför försöka laga något som inte är trasigt?”, säger hon och fortsätter: 

“Efter ett tag vill jag sätta min egen prägel på gruppen, kanske komma med nya initiativ. Det känns som att det finns så otroligt många möjligheter med Heja Livet, allt ifrån fysiska event till online event och utbildningar och samarbeten”.

Tydlig vision

Och hon har sin mening klar om visionen för Heja Livet: Sveriges största digitala mötesplats och nätverk för kvinnor.

“Det ska vara ett tryggt forum dit du kan gå in om du känner att du behöver hjälp eller vill prata med någon.”

Varför ville du köpa bolaget?

“Jag har länge haft en entreprenöriell anda och har haft tankar om en liknande idé. Jag har bott i Norge och i Danmark och det var först när jag flyttade till Sverige som jag lärde känna Heja Livet."

"Om man upplever ett livsproblem, kris eller bara har en fundering på någonting borde det finnas en mötesplats där du kan skriva och träffa andra som varit i samma situation, som kan dela sina erfarenheter. Genom det att man får stöd och hjälp från varandra och proaktivt ser framåt”.

Grundarna flaggade för att bolaget var till försäljning under våren förra året. Har det varit en lång process?

“Det har varit en process för vi har verkligen velat lära känna varandra. Allt det här har gjorts på sidan av våra vanliga jobb, vilket spelar in”, säger Solvor Øksnes, som ska driva bolaget utöver sitt jobb inom marketing på Unilever.

Hur ser du på riskerna gruppen är starkt förknippad med grundarna?

“Då jag varit en del av gruppen länge och haft en lång period där jag lärt känna Emely och Carro så är jag övertygad om att vi delar värderingar vilket också var förutsättning för att detta skulle bli av. De har byggd upp en tillit i communityt och lever ju varumärket Heja Livet, och det är ju så klart stora skor att fylla. Jag är inte särskilt orolig för detta”.

Hon tillägger: 

“Jag får bara ta min tid och lära känna medlemmarna, och vice versa. Men jag har ingen ambition om att det ska handla om mig, det är ett community som är för alla, Heja Livet är inget utan medlemmarna.”

Kommer du själv att ansvara för all moderering av inläggen?

“Ja, till en början kommer jag göra detta själv. Beroende på så kanske det finns någon annan som vill hjälpa till framöver”.

De tidigare ägarna har tjänat pengar på rena annonsinlägg, men också genom att agera byrå åt företag som vill samarbeta med dem. Kommer du göra samma sak, eller hur ser affärsmodellen ut?

“De har gjort ett fantastiskt arbete och är så kreativa. Jag har mycket erfarenhet med branding också, och tycker det är spännande att verkligen komma igång med meningsfulla samarbeten som jag vet har relevans. Jag ser på Heja Livet AB som en megafon som kan belysa olika viktiga ämnen, som välmående, kvinnohälsa och jämställdhet”, säger Solvor Øksnes.

Heja Livet nådde en omsättning på 2,1 miljoner under 2021, en ökning från 1,4 miljoner året innan. Vinsten ökade från 460 000 kronor 2020 till 615 000 kronor 2021. Hur det gick för bolaget 2022 vill den nya ägaren inte kommentera.

Läs mer