Sök ikon
Breakit logo

Menwith har miljoner följare och egen hudvård – men hoppas på nystart efter tufft år

Robert Malmqvist och Erik Simmingsköld. Foto: Press

Med konton som Menwithstreetstyle och Menwithclass har Erik Simmingsköld med kollegor byggt upp en stor social följarbas. Nu har bolaget bytt ägare och efter ett svagare år än vanligt vill de återigen börja växa med både innehåll och hudvård.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Breakit har tidigare uppmärksammat Instagram-kontona från gänget bakom Menwith, de något anonyma svenskarna som når många miljoner följare genom sitt fokus på manlig livsstil och mode. 

Redan 2018 kunde vi rapportera om Uppsalabon Daniel Frank som tillsammans med bland andra sin medgrundare Erik Simmingsköld (tidigare Pettersson) hade lyckats bygga ett växande mediehus på den sociala plattformen. Då omsatte bolaget närmare 5 miljoner kronor med ett litet plusresultat.

När Breakit några dagar in på det nya året når vd:n Erik Simmingsköld visar det sig att en hel del har hänt i bolaget de senaste åren. För det första har bolaget precis fått nya majoritetsägare genom investerarna Robert Malmqvist, Gustaf Oscarson och Tommy Kullberg via bolaget MeWi Ventures. 

Det innebär också att Daniel Frank har köpts ut tillsammans med en annan delägare och nu är det Erik Simmingsköld som driver verksamheten vidare för en nysatsning efter ett år som han beskriver som tufft.

“2022 har varit ett tuffare år. Vi omsätter ungefär hälften mot förra året och det har sina grunder i vad som händer i världen. Många mediekunder till Menwith har haft ett helt annat år nu än under pandemiåren. Så det har blivit en inbromsning. Nu har vi ett nytt år framför oss där vi verkligen ska få fart igen.”

Under 2021 omsatte bolaget 6,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 0,4 miljoner kronor. Något som bland annat har sin förklaring i flera satsningar som Menwith har lanserat.

“Vi har gått ifrån att vara en mediaplattform till att också lansera varumärket Menwith Skincare där vi har lanserat vår första egna produkt. Vi såg ett hål på marknaden som vi ville fylla inom manlig hudvård. Där har vi lyckats få hyllplatser på både Apoteket Hjärtat och Apoteket, vilket vi är väldigt stolta över”, säger Erik Simmingsköld och fortsätter.
“Vårt tredje ben som vi lanserat fokuserar på att skapa innehåll, där har vi lanserat Mowe Content som en byrå där vi hjälper andra kunder även inom innehåll som inte har med manlig livsstil att göra.”

Vad är fokus framåt nu?

“Vi har en ny konstellation bakom bolaget som ska sätta strategin för hur vi vill utvecklas. Vi ska rekrytera nyckelkompetens som kan arbeta operativt också eftersom att de nya ägarna inte kommer att vara operativa i bolaget.”

Hur kom du i kontakt med de nya investerarna?

“Jag känner Robert Malmqvist sedan tidigare och har rådfrågat honom om saker under den här resan. Det föll sig ganska naturligt att jag frågade honom när det fanns intresse från mina tidigare delägare att gå vidare.”

Några detaljer kring affären med de nya investerarna kan Erik Simmingsköld inte dela med sig av. Däremot säger han att ser fram emot att utveckla alla tre benen när bolaget kliver in i 2023 tillsammans med de nya ägarna.

Läs mer