Sök

Xtrfy säljer sina möss och tangentbord till tysk jätte: “Legendariskt varumärke”

Xtrfy

Joakim Jansson, vd Xtrfy

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Tyska Cherry blir ny ägare av hårdvarubolaget Xtrfy i en affär som presenterades under torsdagen.

Det Landskronabaserade gaming-bolaget Xtrfy har byggt en affär på att tillverka möss, headset och tangentbord. Under 2021 omsatte bolaget runt 80 miljoner kronor med ett resultat på 10 miljoner kronor. 

Nu meddelar medgrundaren och vd:n Joakim Jansson på Linkedin att han har sålt sitt bolag till tyska hårdvarubolaget Cherry. I ett pressmeddelande framgår att Joakim Jansson kommer att fortsätta som chef för Xtrfy-varumärket.

“Cherry är ett legendariskt varumärke inom gaming och en pionjär inom området för mekaniska tangentbord. Från att lansera vårt första Xtrfy-tangentbord 2013 – utrustat med Cherry MX-switchar – till att bli en del av Cherry 2023, har varit en otrolig resa och vi är nu redo att ta oss an framtiden”, säger han i ett pressmeddelande.

“Med Cherry som ägare ser vi fram emot att fortsätta utveckla Xtrfy, våra produkter och samarbeten med ännu större möjligheter. Vi arbetar redan med några av de bästa e-sportlagen i världen och vill investera ännu mer i e-sportsscenen."

Xtrfy grundades 2013 i Landskrona av Joakim Jansson och Erik Jensen.

LÄS MER: Många jagar framgång inom e-sporten: Här är bolagen som visar vinst

Cherry är noterade Frankfurtbörsen och omsatte 168,5 miljoner euro, eller cirka 1,8 miljarder kronor under 2021. 

Några finansiella detaljer kring affären vill parterna inte dela med sig av. Utöver att Cherry tar över 100 procent av aktierna i Xtrfy och att affären slutförs under 2023.

Joakim Jansson säger att omsättningen i år kommer att ligga ungefär i linje med förra året. 

“Vi ligger ganska jämnt med hur det såg ut förra året. Vi hade planerat att växa ungefär 20 procent, men Ryssland började precis bli en ganska stark marknad tillsammans med Ukraina. De siffrorna försvann över en natt i samband med kriget", säger han.

Vad ser du fram emot i den nya resan?

“Jag ser framförallt fram emot att växa på marknader som USA. Det har varit en dröm för oss länge. När coronapandemin kom kunde vi inte åka på mässor och det blev svårt för oss att sätta upp något där. Nu vill vi bli ett household brand globalt, något vi har varit på vissa marknader redan, men vi vill bli ännu större.”

Uppdatering: Tidigare angavs en felaktig omsättning och resultat. 

Läs mer