Nextory vill bli som Readly – börjar med digitala magasin

BonnierReadlyLjudböcker

Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Nextory vill gå från ljudböcker till att även ha digitala magasin.

Bolaget har tecknat avtal med ett av Sveriges största förlag och fler avtal sägs vara på gång.

Bonnier la i början i veckan ett bud på magasinplattformen Readly. Om affären slutligen går i lås kan man på goda grunder anta att den stora mediegruppen kommer att slå ihop den förvärvade tjänsten med Readlys enda stora konkurrent på området – Bonniers egna lösning på området, Arcy.

Men nu har en ny aktör gett sig i kampen. Alltså inte i budkampen om Readly, utan på marknaden för magasin via en digital samlingsplats.

Nextory, som fram tills nu har förknippats med ljudböcker, meddelar nämligen på onsdagen att bolaget tecknat avtal med Aller Media om just digitala magasin. Aller Media ligger bakom titlar som Elle, Allers och Femina.

“Våra prenumeranter har länge efterfrågat magasin och uttryckt att det skulle vara smidigt att ha böcker och tidningar samlat i en app. Denna satsning är därför ett helt naturligt steg för oss”, säger Nextorys innehållschef Magnus Nytell.

Nextory skriver i sitt pressmeddelande även att bolaget för diskussion med flera andra tidningsförlag och det inom kort kommer att lägga till ytterligare tidningar och magasin i sin tjänst utöver Aller Medias.

Nextory grundades för cirka 7 år sedan av Shadi Bitar och Ninos Malki. Bolaget har verksamhet i stora delar av Europa och konkurrerar med bland annat Storytel och Bookbeat. Den sistnämnda tjänsten drivs för övrigt att just Bonnier. 

Noterbart är att Storytel för några år sedan gjorde en satsning på en separat tjänst för digital magasin och förvärvade därför bolaget Ztory. Men den tjänsten avvecklades våren 2021

Läs mer