Sök

Waylog ska hjälpa e-handlare fylla lagren – backas av tunga profiler

Wayloge-handelfintech

Jens Malmqvist, Seve-Jan van der Graaf, Marcus Svensson, Peter Nielsen, Nils Ohlsén, Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Siktar mot miljarden – inom tre år.

Även om det har gått ganska tungt det senaste året har e-handeln vuxit enormt snabbt de senaste åren. Och många kunniga personer är övertygade om att e-handeln är framtiden. 

Men det finns problem för bolag som vill expandera snabbt. När de köper upp varor måste de betala för dem, långt innan de har kunnat sälja prylarna eller kläderna. 

Det problemet försöker bolaget Waylog lösa. Genom en köp nu, betala senare-lösning kan e-handelsbolag köpa på sig lager och få längre tid på sig att betala. Mot en avgift på ett par procent tar Waylog över fakturorna, och bolagen får en respit på upp till 120 dagar, då de förhoppningsvis har kunnat sälja varorna.

Fram tills nu har verksamheten finansierats genom lån från e-handelsprofiler som Anton Johansson, vd på Grebban, Victor Emilson, vd på Roiroi, Fredrik Ljung, grundare bland annat av e-handeln Buildor och Sarah Linderoth, vd på tjänsteföretaget Ljung & Sjöberg. 

“Våra investerare har stor kunskap från e-handel och ett brett nätverk inom e-handelssektorn vilket hjälpt oss mycket”, säger Jens Malmqvist, medgrundare på Waylog. 

Under hösten har man landat ett avtal med ett kreditmarknadsbolag och räknar med att finansiera ordrar till ett värde av över 200 miljoner kronor under första året. Sen väntar de större vidderna med en expansion utomlands. Redan 2025 hoppas man kunna finansiera köp för över 1 miljard.

“De utmaningar snabbväxande varumärken i Sverige står inför är samma som branschkollegorna i resten av världen möter”, säger Jens Malmqvist.

“Vi ser fram emot att kunna erbjuda vår lösning till fler snabbväxande varumärken på fler platser under 2023.

Waylog grundades av Jens Malmqvist och Nils Ohlsén 2021 och har ännu inte lämnat in någon årsredovisning.

Läs mer