Zara Larsson backar studenternas influencer marketing-plattform – tar in 12,5 miljoner kronor

InflueriinfluencersInfluencer

Nicholas Sjögren och Robin Naderi på Influeri där Zara Larsson investerar. Foto: Fidel Coard/Gustaf Månsson

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Världsstjärnan Zara Larsson investerar i Handelsstudenterna Nicholas Sjögrens och Robin Naderis influencer marketing-system Influeri. Plattformen ska minska det administrativa arbetet vid influencer-kampanjer.

“Jag vill möjliggöra att fler talanger ska kunna göra det de älskar”, säger Zara Larsson i en kommentar.

Handelsstudenterna Nicholas Sjögren, 26, och Robin Naderi, 29, har under sin tid på Handelshögskolan gjort research inom influencer marketing. Det var under masteruppsatsen som de insåg att de kunde bygga ett företag av det hela. Nu lanseras Influeri, ett system som på ett automatiserat sätt ska hantera de problem som marknadsförare har inom influencer marketing-processen.

Via Influeri sköts automatisk matchning mellan kampanj och influencers, upphandling, kontraktering, betalningar och resultatrapportering. Influeris affär handlar om att ta bort hela det administrativa arbetet. Fokus ligger på nano- och mikroinfluencers.

“Det enda marknadsföraren behöver göra är att sätta den kreativa och strategiska agendan med en influencerkampanj, därefter matchar vårt system kampanjen med en unik uppsättning högpresterande influencers som passar. All admin sker automatiskt” säger bolagets vd Nicholas Sjögren i en kommentar.

Influeri plockar nu in totalt 12,5 miljoner kronor från flera investerare, varav artisten (världsstjärnan!) Zara Larsson är en.

“Jag vill bidra till ett samhälle där det finns fler möjligheter för unga talanger att tjäna pengar på sin passion och jag tror Influeri är ett steg i rätt riktning för att öppna upp de möjligheterna”, säger Zara Larsson i pressmeddelandet.

Finansieringsrundan stängdes under skrivandet av deras masteruppsats.

“Idag jobbar vi nära med pilotkunder i Sverige där resultaten har slagit alla förväntningar”, säger Nicholas Sjögren.

Efter att ha etablerats i Sverige kommer Influeri arbeta med en internationell expansion. De har redan nu gått in i Norge.

IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) spår att investeringarna i influencer marketing 2022 kommer att stiga till 1,5 miljarder. Det är en tredubbling sedan 2016, då investeringarna låg å 460 miljoner. Många aktörer konkurrerar om affärerna här, vilket du kan läsa mer om i vår stora kartläggning om influencernätverk.

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!

Läs mer