Doldisbolaget som slår poddkonkurrenterna – håvar in storkunderna

A Rabbit Holepodcast

John Mork, grundare av produktionsbolaget A Rabbit Hole. Foto: Press/Montage

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Tv-veteranen John Mork tröttnade på tråkiga pitchar och dyra budgetar. Han lämnade branschen för att istället satsa på ljud. Idag är poddbolaget A Rabbit Hole något av en framgångssaga i Sverige och har nått en omsättning på 30 miljoner på bara två år.

“Jag drivs otroligt mycket av min egen nyfikenhet”, säger John Mork till Breakit.

Efter många år som dokumentärfilmsproducent inom praktiskt taget alla stora svenska produktionsbolag var John Mork trött på tv-branschen. Mediet var trögrörligt och hade klara begränsningar. Mitt under pandemin fick han ett kall, berättar han.

“Jag orkade inte längre ha så mycket problem med att sjösätta mina idéer. När man sitter med de stora tv-kanalerna och håller en historia vid liv i 8-9 månader som kanske inte ens blir av, så fick jag nog. Jag ville göra poddar, det var superklart för mig. Jag sa upp mig från Nordisk Film, hyrde in mig på ett kontorshotell och satte upp mina tre bästa idéer på en vägg.”

A Rabbit Hole har på bara två år seglat upp som några att räkna med vad gäller dokumentärproduktioner på den ack så heta poddmarknaden. Idag gör de produktioner åt bland andra SVT, Discovery och Spotify.

Redan första året hade John Mork fem-sex poddar igång och omsättningen landade då på 5,2 miljoner. Verksamheten växte till 20 miljoner i fjol och i år beräknas de nå cirka 30 miljoner. Det här gör A Rabbit Hole större än etablerade aktörer som Just Stories, Monopol Media, Tredje Statsmakten, Panc Media och Soundtelling.

Varför just poddar?
“Eftersom tv är så dyrt att producera är det nästan viktigt att ha med Zlatan varje gång. Men i poddar finns möjlighet att fånga och använda mer kreativa sätt och passion för att få den stora massan att bli lika intresserade. Jag drivs otroligt mycket av min egen nyfikenhet – jag får riktiga hang ups där jag bara måste veta sanningen om en grej.”

Han tar podden “Granmördaren” som A Rabbit Hole gjorde för Spotify som exempel, där de berättar om den ännu okända personen som förstörde över 7000 granar i ett naturreservat i Göteborg.

“Det här fick vi nippran på. Vi kämpade med den här dokumentären hur länge som helst. Ingen skulle tillåta oss att gå så djupt på tv.”

A Rabbit Hole har idag sju anställda. När de arbetar med en produktion tillkommer frilansare, och de kan vara så många som 30 personer under en tid. En av de som John Mork tidigt fick kontakt med är Emmy-nominerade Joel Karsberg, producenten bakom ”Surviving R. Kelly, som till vardags bor i Los Angeles. En annan är den prisbelönta producenten Jasper Lake som bland annat gjort “De utvalda barnen”, “Pluras kök” och “Så mycket bättre”.

Eftersom även de anställda i grunden är tv-producenter har de aldrig riktigt lämnat tv-branschen helt. 

“Vi har försökt hitta synergier mellan tv-dokumentärer och poddar och har vid flera tillfällen producerat båda delarna.”

Till exempel gjorde de true crime-dokumentären “Balkongfallet”, om Södertäljebon som plötsligt faller från sjätte våningen, som senare blev podden “Jakten på Bobel”.

“Att göra en dokumentär är egentligen som att göra en podd, man gör mycket research och djupintervjuar. Men man kan gå in mycket mer i detaljer i podd än i bild. I uppföljningen till Balkongfallet behövde jag inte massa konstiga tillstånd och inget filmteam – jag åkte bara till Turkiet och letade upp mannen som misstänktes ligga bakom balkongfallet.”

Hur har landskapet förändrats under alla de år du varit i branschen?
“Förr pitchade produktionsbolagen på samma slottar och tider, med en tråkig brief som man ska följa. Men med alla streamingtjänster så behöver man inte vänta på en speciell lucka om man har en bra idé. Ambitionsnivån är dock numera betydligt högre med större budgetar. Det som TV4 förr kunde betala mycket för är det alltid andra som betalar mer för idag.”

Du måste ju berätta storyn bakom namnet A Rabbit Hole?
“Jag gjorde en film i Los Angeles, och träffade en kille som jobbade med Happy Socks. De har ett kreativt labb där, där alla måste ha sitt eget ‘kaninhål’. Här såg de till att ha så roligt som möjligt och levde livet liksom. Då sa han att ‘du ska starta ditt eget kaninhål’. Och det gjorde jag ju."

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!

Läs mer