För många kunder till eluppstickaren – pausar reklamen Den enes död, den andres bröd. Det slitna uttrycket kan återanvändas i elkrisens Sverige. När vissa bolag håller på att duka under, upplever vissa (nog många färre) ett uppsving utan dess like. Till de senare hör Greenely. Eluppstickaren erbjuder elabonnemang och därutöver en gratistjänst som ger användaren bättre på elkonsumtion oberoende av leverantör. ”När vi marknadsför vår tjänst brukar vi ha en tillväxt på 100–150 konsumenter per dag. Nu får vi in 1000 till 2000 nya konsumenter till vår gratistjänst per dag. Vi har pausat marknadsföringen, vi klarar inte av volymerna just nu”, säger bolagets vd Tanmoy Bari till DI Digital. Greenely har i dagsläget cirka 30.000 elkunder och över 160.000 användare av gratistjänsten. Tjänsten utan kostnad är tänkt att locka in nya kunder på elsidan. ”Över tid så tror vi att man kommer att tycka att vår tjänst är tillräckligt bra så kan du byta till vårt elavtal också”, säger Greenely vd Tanmoy Bari till Di Digital.