Sök

Dialogtrail köps upp av Hello Ebbot – efter strulet med Facebook som fick grundarna att ställa om helt

DialogtrailHello EbbotSaaS
Axel Hellström, vd och medgrundare på Dialogtrail och Anders Clarin, vd på Hello Ebbot. Foto: Press.

Axel Hellström, vd och medgrundare på Dialogtrail och Anders Clarin, vd på Hello Ebbot. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Saas-uppstickaren Dialogtrail köps upp av Hello Ebbot – nu vill de konkurrera internationellt med sin lösning för e-handlare.

Saas-bolagen Dialogtrail och Hello Ebbot blir ett. 

Det står klart när Axel Hellström, vd och medgrundare av det förstnämnda flaggar för att det köpts upp Hello Ebbot. 

Genom att de båda bolagen krokar arm kan de tillsammans erbjuda en helhetslösning för kundupplevelsen i e-handel, berättar Hellström. 

Enkelt förklarat erbjuder Dialogtrail konversationsbaserade guider som e-handlare kan använda sig av för att rekommendera produkter till kunden. Poängen är alltså att kunden genom att svara på några frågor får förslag på produkter som kan falla den i smaken, istället för att behöva scrolla sida upp och sida ned hos e-handlare i ett utbudshav av produkter. 

Hello Ebbot erbjuder även de en lösningen för e-handlare, men har till skillnad från Dialogtrail istället fokuserat på kundtjänstsegmentet. 

“Vi blir en del av Hello Ebbot längre fram, men nu i början är vi fortfarande två olika brands”, säger Axel Hellström.

Vad priset för bolaget landade på vill grundaren inte kommentera, men han berättar att Hello Ebbot köper upp hela bolaget, vilket innebär att samtliga ägare säljer sina andelar. Bland de tidigare ägarna finns de båda medgrundarna Axel Hellström och Oliver Young samt Brightly Ventures, Chalmers Ventures och en rad affärsänglar. 

Hellström tillägger att affären är mer av “ett strategiskt samgående” där köpeskillningen är i form av andelar i Hello Ebbot, så i princip växlar Dialogtrails ägare in sina andelar i Dialogtrail, mot betalning i andelar i Hello Ebbot. 

Men vägen hit har inte varit spikrak. 

Så sent som förra året berättade Breakit att Dialogtrail tidigare hade som plan att skapa interaktiva konversationer i bland annat Facebook Messenger. För att lyckas tog de in 8 miljoner kronor från Brightly Ventures, Chalmers Ventures och ett antal affärsänglar. Men det gick inte riktigt som tänkt. 

Lång historia kort: Facebook tvingades plötsligt begränsa den produkt Dialogtrail satsat allt på att bygga sin idé kring. Ett bråk mellan EU och Facebook sabbade nämligen allt och slutade i att grundarna tvingades tänka om helt. Det ledde till att Hellström och Young valde att fokusera på lösningen de erbjuder i dag. 

Anders Clarin, vd på Hello Ebbot, skriver till Breakit att “det känns otroligt roligt” att gå samman med Dialogtrail. 

"Detta ger oss möjligheten att förverkliga vår vision om att vara en del av hela kundresan: från försäljning till att ge befintliga kunder service”, skriver Clarin, som framöver kommer att ta över som vd för båda bolagen. Axel Hellström lämnar alltså vd-rollen, men kommer att stanna kvar i företaget. 

Hur känns det för dig som medgrundare och vd att sälja bolaget samtidigt som du stannar kvar inom företaget och kliver ned från vd-stolen?

“För mig har inte titlar varit det viktigaste sedan start, utan för mig är det viktigt att visionen och bolaget utvecklas. Jag kommer fokusera på just det, att utveckla bolaget och produkten", säger Axel Hellström.

Tycker du att det var ett bra beslut att sälja bolaget nu när det skakar i ekonomin? 

“Det finns flera andra aktörer som börjar bli stora och vinner mark, så nu är det läge att bli en större spelare än vad vi har varit tidigare för att kunna slå igenom ännu mer.”

Vad är planen för bolaget framåt?

“Vi ska ta över världen, är väl tanken”, säger Hellström med ett leende och fortsätter: 

“Vårt syfte är att konkurrera internationellt så vi ska utvecklas till att bli en bredare plattform som erbjuder en lösning för hela kundresan. Vi har påbörjat vår internationalisering lite mer än Hello Ebbot, så vi ska tillsammans fortsätta utveckla det.”

Det finns en rad andra bolag som också är inne på samma spår. Hur ställer ni er till konkurrensen? 

“Konkurrensen är tuff. Bolag har haft extremt höga värderingar och kunnat skala upp internationellt. Men de har inte varit så skarpa på att utveckla kundens upplevelse innan de genomför köpet, utan snarare upplevelsen efter. Vår helhetslösning för hela kundresan gör oss konkurrenskraftiga”, säger Axel Hellström.

Vi ses väl den 5 okt på SaaS Summit? Stekhet lineup, maxat nätverkande och breaking news från scen utlovas – boka din biljett nu!

Läs mer