Sök

Denise Perssons 6 bästa tips: Så bygger du ditt varumärke som snabbväxare

SnowflakeSaaS

Denise Person, marknadschef Snowflake. Foto: Press/Montage

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Som marknadschef har Denise Persson varit med och byggt SaaS-jätten Snowflake från 20 till 4500 anställda, med ett marknadsvärde på 500 miljarder kronor.

Här delar hon med sig av de 6 topp viktigaste sakerna som du måste tänka på när du bygger din startup.

Denise Persson är vid det här laget en riktig veteran i tech-Sverige och har varit med och byggt fyra globala jättar som marknadschef, inklusive flera lyckade exits. 

Breakit gjorde en längre intervju med Denise Persson under hennes senaste Sverige-vistelse. Utöver det matiga innehållet i den intervjun passade hon på att bjuda på sina sju bästa tips till alla snabbväxande bolag, med extra fokus på varumärke och marknadsföring. 

Sju råd från Denise Persson: Så bygger du ditt varumärke som startup

  • Gör inte som alla andra

“Gör din egen grej – du måste differentiera dig och vara annorlunda! Ta hela Apples framgång till exempel, som har handlat om att tänka annorlunda med “Think different”-kampanjen exempelvis”. 

  • Extremt kundfokus

“Ha som grundvärde att kunden alltid är nummer ett. Vi har varit med hur många gånger som helst om beslut som är jobbiga på kort sikt men som lönar sig i längden för att våra kunder vill ha det. Om vi är kortsiktiga och inte tillfredsställer det kunderna vill ha så kommer någon annan komma och göra det istället”. 

  • Bygg en produkt så bra produkt att kunderna marknadsför den

“En annan följd av ett så starkt kundfokus är att kunderna själva börjar marknadsföra produkten. När man har ett så extremt kundfokus gör det också att de älskar produkten. Fokusera på att bygga en produkt som är så bra att kunderna marknadsför den. Vi har byggt Snowflake med tänket om att alla litar mer på sina affärskollegor mer än vad de på ett företag från början”. 

  • Skalbarhet

“När du kommer i en viss omsättning, kanske någonstans över 10 miljoner kronor i omsättning, måste du fråga dig: är det här skalbart? Du måste titta på varenda grej i hela organisation. Kan vi få samma utfall på det vi gör idag tio gånger om om ett år? Tiden är inte din vän, du måste jobba mycket snabbare som startup då det är din stora fördel mot en större aktör”. 

  • Var extremt konsekvent med ditt budskap

“Här gör alla startups misstag. Jag har gjort det massor av gånger. När man fortfarande håller på att hitta sin ‘product-market’-fit kan det vara väldigt svårt och då leder till att det inte blir något budskap överhuvudtaget. Man måste hitta sin position och sedan bestämma för att hålla den. Alla måste gå ut och säga exakt samma sak för att det ska sätta sig när man är i startup-fasen.”

  • 90 procents-regeln

“Relaterat till den förra grejen säger jag att det är bättre att ha 90% i din positionering av varumärket men att vara helt och hållet konsekvent med ditt budskap. Många velar alldeles för mycket för att hitta helt rätt position. Här har fortfarande alla vi på B2B-sidan mycket att lära oss från framgångsriska B2C-bolag som Coca-cola och Mcdonalds som är extremt konsekventa med vad de kommunicerar.” 


Psst! Vill du träffa Denise Persson i ett litet, exklusivt sammanhang? Breakit har bjudit in henne till båda våra nätverk Leaders in SaaS och CMOs in tech. Vi har några platser kvar så se till att säkra din plats!

Läs mer