Sök

Fragbites storsatsning ska locka hem e-sportstjärnorna – och bli störst i portföljen

Fragbiteesport

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Fragbite slår sig samman med Abba-Björns Space för att bryta ny mark i E-sportsverige.
I slutet av augusti går Svenska Cupen inom CS:GO av stapeln med superlag som Ninjas in Pyjamas.
På sikt är planen att satsningen blir den största i bolagets portfölj.

Sveriges bästa fotbollslag får ge sig ut i världen och möta sina krafter i internationellt ligaspel som Champions League. Sedan återvänder de tillbaka hem för att bevisa sig på nytt.

Ungefär så – fast inte helt – kommer Svenska Cupen i CS:GO, alltså datorspelet Counter-Strike: Global Offensive, fungera. Den ska locka hem Sveriges största stjärnor till spel på hemmaplan.

Bakom den nya satsningen står Fragbite AB, ett helägt dotterbolag till mobil- och e-sportsbolaget Fragbite Group. 

Daniel Pereaux är vd för Fragbite AB och vice ordförande för e-sport i moderbolaget. Han säger att den nationella CS:GO-tävlingen, ett samarbete med Expressen och gamingcentret Space där EQT:s Conni Jonsson och musikentreprenören Björn Ulvaeus är storägare, bygger upp en tävlingsstruktur i Sverige som tidigare har saknats. 

”En av de största utmaningarna för Counter-Strike är att lagen som tar sig ut i världen inte kommer tillbaka hem”, säger han. 

När Fragbite har frågat runt i CS-communityt har responsen varit: ”Äntligen!”, säger Pereaux.

”Många säger att det är ett fantastiskt initiativ, det bästa som har hänt. Och då snackar vi gamla legender som Heaton. Det här är något som många har väntat på.”

Tävlingen drar igång 29 augusti med tre kvalomgångar där alla femmannalag som vill kan anmäla sig – från pojk- eller flickrummet till arenaspel, är mottot. Fragbite räknar med runt 500-1000 lag till dessa kvalomgångar men kan skalas upp till mer om intresset skulle finnas. 

De bästa sex lagen från kvalomgångarna går vidare till stängt gruppspel med inbjudna lag från den näst bästa nivån, de som redan spelar i de inhemska serierna. 

I finalomgången ställs de två bästa lagen mot Sveriges toppskikt i CS – däribland Ninjas in Pyjamas, ett lag som närmar sig 100 miljoner i intäkter och nyrekryterar för att säkra tillväxten.

Topplagen i Svenska Cupen får dela på en prispott på sammanlagt en halv miljon kronor – cash, en större prispott än någon tidigare nationell CS:GO-turnering

”Största IP i portföljen”

För Fragbite är Svenska Cupen här för att stanna. Det finns en femårsplan för turneringen som kombinerar passion och kommersiella drivkrafter, säger Daniel Pereaux. 

En närmare finansiell prognos vill han inte ge. 

”Syftet är att göra en bra produkt, Svenska Cupen är en unik satsning på den svenska Counter-Strike-scenen”, säger han och tillägger: 

”Ambitionen är att det här ska bli vårt största IP i portföljen”

Fragbite – ett av de äldsta e-sportbolagen – vill fortsätta bygga sig som ledande aktör på en allt mer myllrande marknad.

"Vi har funnits länge och alla som kan CS har en relation till oss. Svenska Cupen är vår största satsning på svensk Counter-Strike någonsin och visar att Fragbite är här för att stanna. Gammal kärlek rostar aldrig

Fragbite börsnoterades för ett drygt år sedan efter att ha förvärvats av spelutvecklaren Funrock, nuvarande Fragbite Group. Bolaget har sedan dess köpt upp spelbolaget Lucky Kat och Playdigious 

Under det första kvartalet ökade bolaget, tack vare förvärven, sin omsättning till 54,6 miljoner kronor från tidigare 2,3 miljoner kronor. 

Bolaget bytte i samma veva som kvartalsrapporten vd. Stefan Tengvall lämnade och tog istället över ordförandeklubban. Vice vd Marcus Teilman klev in som ny vd. 

Läs mer