Marimekko lanserar marknadsplats för begagnade- och vintagevaror

e-handelMode

Suvi-Elina Enqvist, chef för innovationsarbete på Marimekko

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Finska textil- och modejätten hakar på hållbarhetstrenden.

Finska designföretaget Marimekko kommer att lansera en marknadsplats för vintage och begagnade varor den 25 augusti vid namn Marimekko Pre-loved. Det framgår av ett pressmeddelande.

Marknadsplatsen möjliggör för konsumenter att sälja sina begagnade Marimekko-varor. Företaget strävar efter att ytterligare öka livslängden på sina produkter i och med lanseringen.

Marknadsplatsen följer ett pilotkoncept som lanserades i augusti förra året där bolaget sålde 60 unika vintageprodukter online. Marknadsplatsen kommer till en början bara att finnas i Finland men planeras finnas på andra marknader inom en snar framtid.

"Vi vill förse våra kunder med tidlösa, funktionella och hållbara produkter som ger dem långvarig glädje och att de inte vill slänga. Marimekko Pre-loved är ett konkret exempel på vår tidlösa design eftersom det kommer att göra det möjligt för vårt samhälle att hitta begagnade skatter, och erbjuda ett nytt medvetet och bekvämt alternativt för att skapa glädje i människors vardag genom färger och tryck”, säger Suvi-Elina Enqvist, chef för innovationsarbete på Marimekko.

Förra veckan rapporterade SR Ekot att allt fler av de etablerade modekedjorna sneglar mot second hand och återbruk av kläder, enligt branschorganisationen Svensk Handel Stil.

Enligt ordföranden Charlotte Nordén efterfrågar fler kunder andrahandsalternativ på grund av det ekonomiska läget. 

”Det finns många jättespännande initiativ och jag tror att vi kommer att se fler”, säger hon. 

Läs mer