Sök

Ska göra det lättare att göra det svåra – nu fyller Gritify kassan med färska miljoner

GritifyHR-tech

Teamet på Gritify. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Plockar in miljoner för att öka takten.

Uppsägningar, varsel och neddragningar. Det har vi hört mycket av den senaste tiden. Men här är ett bolag som istället har kunnat plocka in nya pengar och nu ska expandera.

Gritify grundades för 2 år sedan av Carl-Magnus Fernqvist och Jacob Svärdell. Bolaget har byggt en tvådelad marknadsplats där talanger kan registrera sig, utan att behöva söka efter ett jobb.

“Den största tiden i rekryteringen läggs på sourcing, där kan vi korta ner den tiden avsevärt”, säger Carl-Magnus Fernqvist som numera är bolagets vd.

Gritify funkar så att du som medarbetare lägger upp vad du har för erfarenheter och utbildning. Du lägger också till hur dina framtidsplaner ser ut och vilken typ av jobb du skulle kunna tänka dig att byta till.

“De allra flesta trivs bra på sitt jobb, så de läser inte jobbannonser”, säger Carl-Magnus Fernqvist.

“Men de är beredda att lyssna om rätt förslag kommer.”

När arbetsgivare sedan ska rekrytera kan de använda Gritifys AI-tjänst för att hitta rätt kompetenser. Du som kandidat är anonym för arbetsgivaren, men de kan skicka en förfrågan och du kan då välja att visa vem du är.

“Anonymiteten gör det lättare att rekrytera kompetensbaserat, när man inte ser vilka det är är det lättare att rekrytera fördomsfritt”.

Nu har Gritify tagit in 9 miljoner från tech-investeraren Acacia och ska nu öka takten.

“De har erfarenhet av att bygga stora organisationer så det här är ett kvitto på att vi ligger rätt.”

Idag har 10.000 marknadsförare, ingenjörer, jurister samt HR och tech-personer skapat skapat en profil på Gritify och runt 50 bolag betalar för att använda bolagets tjänster via en SaaS-modell. Nu har Gritify ungefär 235.000 kronor i månatligt återkommande intäkter, det som kallas MRR i SaaS-världen. 

2020 som är det senast offentliggjorda bokslutet från bolaget visar på en omsättning på bara 75.000 kronor och en förlust på 2,6 miljoner. Den låga omsättningen förklaras av att bolaget lanserade sin tjänst i augusti det året. 

Läs mer