Bianca Ingrossos Caia gör monstertillväxt: Mer än dubblar omsättningen

Caia cosmeticsInfluencer

Bianca Ingrosso och Adeline Sterner. Foto: Jonas Borg och Press

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Nya siffror avslöjar att Bianca Ingrossos sminkimperium Caia går som tåget.

Caia är ett av Sveriges mest snabbväxande smink- och skönhetsvarumärke. Mycket tack vare draghjälpen och ansiktet utåt – Bianca Ingrosso – som idag har 1,3 miljoner följare på Instagram. Hon driver dessutom smyckesföretaget Ani Who tillsammans med parhästen Lovisa Worge och är högaktuell med sin egna talkshow “BIANCA” som sänds i höst.

Det visar sig att Caia bara går från klarhet till klarhet. Under sitt första verksamma år 2018 omsatte de 8,7 miljoner kronor och gjorde 2,7 miljoner i vinst. I podcasten Framtidens e-handel avslöjar nu vd:n Adeline Sterner för programledaren Björn Påhlman Spenger hur mycket bolaget omsatte i fjol. De går från 149,6 miljoner kronor i omsättning till 323 miljoner kronor, en ökning med 115 procent. De slår därmed prognosen på 300 miljoner.

Vinsten låg 2020 på drygt 58 miljoner kronor, men hur mycket den landade på nu vill Adeline Sterner inte berätta. Hon säger dock att det är en “healthy profit”.

“Vi har fortsatt att ha ett lönsamt bolag.”

LÄS MER: AVSLÖJAR: Sanningen om Bianca Ingrossos superklipp – äntligen har vi hela storyn

Adeline Sterner, som lämnade Kids Brand Store för Caia i november i fjol, fortsätter:

“Många frågar hur många anställda vi är. Det är just nu mycket fokus på att växa organisation, processer, alla de delarna. Och det är ju så viktigt, men det är inte där det kommer hända. Om vi går från 25 till 50 anställda i år är det inte där vi kommer driva vår tillväxt. Ju fler du blir desto mer internpolitik blir det, desto mer problem blir det. Det blir mycket att hantera tyvärr”, säger hon i podden.

För drygt två år sedan köpte riskkapitalbolaget Verdane en majoritetspost i bolaget. Bianca Ingrosso själv tros ha cashat in drygt 100 miljoner kronor på affären och för Verdane har Caia varit en av deras bästa investeringar hittills.

“Precis som det var på Kids Brand Store med Eequity gäller det också här att ha en rak dialog med Verdane. Vad är viktigast? Det har vi haft. Vi vill fortsätta bygga Caia som man har gjort. Blir det finansiellt mål X eller Y får vara sekundärt.”

LÄS MER: Okända storyn om Lovisa Worge: Från Bianca Ingrossos assistent till (potentiell!) smyckesdrottning

Adeline Sterner kom till Caia när siffrorna var på topp. Så vad är planen de kommande tre till fem åren?

“Verdane är sunda i sin approach. Det måste jag ge bolaget en stor eloge för – de är inte som andra riskkapitalister – utan är väldigt måna om att bygga community som är bra för kunderna, och lite mindre finans.”

Caia har hittills erövrat Sverige och Norge. Den högst prioriterade tillväxtdrivaren framöver är att gå in på nya marknader.

“Vi ska inte sticka under stol med att Bianca är väldigt viktig, och vi har ingen Bianca i Tyskland, hon är inte känd där. Men om vi tänker performance marketing – att sitta och spendera pengar på performance marketing utan ett varumärke – är ganska hål i huvudet. Det kommer vara dyrt att köpa den kunden, utan vi satsar mer på hur vi bygger varumärket utomlands. Där är det viktigt att ha mer is i magen, då du har inte samma skjuts.”

I februari i år ökade Verdane sitt ägande med nästan 10 procentenheter, och kontrollerar nu drygt 60 procent av aktierna i Caia. I samband med detta minskade Bianca Ingrossos ägarandel till 11,5 procent.

Läs mer