Logcast satsar på ljud-NFT:er – tar in pengar från Sillicon Valley-giganten Goodwater Capital

LogcastGoodwater CapitalBlockchain

Från vänster: Johanna Hoof, Leni Andronicos

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Sociala medieplattformen Logcast lanserar idag sin nya satsning på ljudbaserade NFT:er. Samtidigt går Goodwater Capital in med nytt kapital i bolaget.

När vi skrev om Logcast 2021 berättade grundarduon om visionen att skapa ett stort ljudbaserat socialt nätverk. 

“Jag tror att alla kan hålla med om att ljud har blomstrat under 2020. Det såldes över 100 miljoner Airpods bara i USA förra året. Samtidigt uppger 25-50 procent av befolkningen att de regelbundet lyssnar på poddar och trots detta finns bara knappa 2 miljoner poddar, globalt – anledningen till det tror jag i stort beror på att det fortfarande är en ganska hög tröskel att dela och producera ljud”, sa medgrundaren Johanna Hoof då.

Sedan dess har bolaget gått över till att bli en blockkedjebaserad plattform. Logcast menar att det gör detta möjligt för kreatörer att tjäna pengar på ljudinnehåll direkt från sina fans. De beskriver sig själva som “om Spotify, Instagram och Opensea fick en bebis”. 

I samband med den stora blockchain-konferens NYC.NFT som pågår i New York just nu lanserar Logcast sin nya NFT-satsning, något som bolaget kallar för NFM:er ("Non-fungible memories").

“Vi vill göra det så enkelt som möjligt för kreatörer att tjäna pengar på sin kreativitet med hjälp av NFT-teknik. Genom att dela dina tankar, erfarenheter eller minnen som NFMs, du behåller kontrollen. Du äger dina erfarenheter, var du delar dem, hur du delar dem, och till och med hur du tjänar pengar på dem”, säger medgrundaren och vd:n Leni Andronicos

Logcast uppger att de hittills har lyckats locka tusentals aktörer i över 60 länder sedan lanseringen i av bolagets beta-tjänst i november 2021.

“Vi är en ung startup med ett snabbrörligt team av de mest talangfulla blockchain-ingenjörerna inom världen, och vi ser det som vårt ansvar att hjälpa jättarna i web2 på deras resa framåt i web3. Vi ser fram emot att arbeta med partners som Spotify för att erbjuda nya verktyg för artister, så att de kan koppla in vår teknik till andra sociala- och streamingplattformar”, säger Leni Andronicos. 

Jätten går in

Bolaget annonserar också i samband med konferansen att Silicon Valley-baserade Goodwater Capital har gått in med kapital i Logcast. Summan och ägarandelen är inte offentliggjord. Goodwater Capital är världens största investerare inom “consumer tech” och har bland annat investerat i Facebook och Twitter tidigare. 

Sedan tidigare har bolaget tagit in cirka 10 miljoner kronor i en “pre-seed”-runda. I Breakits kartläggning av blockchain-Sverige berättade Logcast-grundarna att de planerar en ny och betydligt större runda under året.

Läs mer