Lingios lösning hjälper flyktingar in på arbetsmarknaden – nu gasar de med 41 färska miljoner

Lingio

Niklas Thörnestad, Backing Minds, Morten Diesen, medgrundare, Sara Resvik, Backing Minds, Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Idéen kom till dem under flyktingvågen – hur skulle alla som kom till Sverige komma in i samhället?

Nu får de in 41 miljoner och en ny storägare i form av Backing Minds.

När flyktingströmmarna till Sverige ökade under 2015 var frågan högaktuell. Debatten rasade högt och dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt hade sommaren innan uppmanat det svenska folket att öppna sina hjärtan.

Några som gjorde det var Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg och Morten Diesen. De hade varit kollegor på EA Games, MTG och Spotify och drog under året igång volontärprojektet Lingio som skulle bryta den barriär som språket är för många utlandsfödda. 

Nu, sju år senare har bolaget vuxit och nu fyller de kassan med 41 miljoner och får in Backing Minds som ny storägare. 

“Nu ska vi växa och anställa fler, vi har bara skrapat på ytan”, säger vd:n och medgrundaren Yashar Moradbakhti. 

Han kom själv till Sverige som flykting när han var sju år gammal och vet av egen erfarenhet hur viktigt språket har varit för att ta sig in och lyckas på arbetsmarknaden. 

Lingio har byggt en app med språklektioner som lär ut språk med inriktning mot olika yrken. Arbetsgivare köper appen som en SaaS-tjänst som de sedan kan erbjuda sina anställda.

Lingio är fokuserad på det som kallas deskless workers, alltså de som gör något annat än att sitta bakom ett skrivbord. 

“Vi jobbar väldigt nära branscherna så att det blir hög kvalité och yrkesrelevans i våra kurser”, säger Yashar Moradbakhti.

“Det är väldigt stor skillnad på vad man behöver lära sig om man jobbar inom vården eller om man jobbar inom transport.”

Nu kliver alltså Backing Minds in som ny storägare när de tar merparten av rundan på 41 miljoner.

“Deskless workers är en mycket underinvesterad målgrupp, och står för 80 procent av den globala arbetskraften”, säger Sara Resvik, vd på Backing Minds.

“Att möjliggöra en säkrare och mer effektiv arbetssituation för dem och deras arbetsgivare och samtidigt bidra kraftigt till kompetenshöjningen och integrationen i samhället, där språket är en nyckelfaktor, är anledningen till varför vi på Backing Minds investerar.”

Förra året omsatte Lingio 10,9 miljoner och gjorde en förlust på 5,4 miljoner kronor. Men under början av året har bolaget vuxit kraftigt, och fyrdubblat antalet kunder sedan 2021. 

Förutom språket är Lingio också en plattform för fortbildning inom företag och myndigheter.

Ni har varit igång i sju år nu, var ser du Lingio om sju år?

“Då är vi den ledande digitala aktören inom uppskilling, eller kompetensutveckling i världen”, säger Yashar Moradbakhti.

“Vi ska åka ner till Tyskland i augusti och börja reka inför en potentiell framtida lansering där.”

Sedan tidigare är Almi Invest, Calm/Storm Ventures och Linbo Invest ägare i bolaget.

Läs mer