Sök

Truecaller gör (typ) som Spotify – syns snart på AIK:s tröjor

Truecaller

Alan Mamedi grundare och vd Truecaller och John Guidetti. Bilden är ett montage.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Spotify kommer synas på jätteklubben Barcelonas tröjor – här är nästa svenska techsuccé som satsar på fotboll.

Det slog ner som en bomb i fotbolls- och techvärlden när Spotify presenterade sitt miljardavtal med en av världens största klubbar, katalanska FC Barcelona. Förutom att synas på storklubbens tröjor från i sommar kommer den klassiska arenan Camp Nou byta namn till Spotify Camp Nou. Avtalet uppges vara värt över 3 miljarder kronor.

Riktigt lika mycket har nog inte den svenska techsuccén Truecaller lagt, men från och med nästa säsong kommer de att synas på det allsvenska fotbollslaget AIK:s tröjor.

“Även om vi idag är ett globalt företag glömmer vi inte våra rötter och vi vill vara en positiv kraft i de länder vi är aktiva i”, säger Alan Mamedi, vd och grundare på Truecaller i ett pressmeddelande.

Truecaller har över 300 miljoner användare främst i Indien men är sedan i höstas noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget har utvecklat en nummerupplysningapp som låter dig blockera oönskade samtal. 

“Det säger mycket om den dragningskraft AIK har, dels som varumärke men framför allt som samhällsaktör, att ett globalt företag som Truecaller med rötterna i Stockholm väljer att samarbeta med AIK Fotboll”, säger Fredrik Söderberg, vice klubbdirektör i AIK Fotboll. 

“Vi har nu en partner som delar våra värderingar och vill göra skillnad på riktigt och vi ser fram emot de kommande åren tillsammans”.

Förutom att synas på AIK:s tröjor kommer Truecaller ha flera olika aktiviteter i Stockholms västra och norra förorter tillsammans med fotbollsklubben. Trots att avtalet börjar gälla första nästa år inleds samarbetet redan i höst.

“AIK Fotboll har lång erfarenhet och etablerad närvaro i de här områdena och vi tar nu chansen att upptäcka möjligheterna innan vi påbörjar arbetet på allvar 2023”, säger Truecallers medgrundare Nami Zarringhalm. 

“Vi tror på att tillsammans med lokala krafter göra skillnad i samhället.”

Truecaller har i dag väldigt lite verksamhet i Sverige. Dagens affär kan vara en indikation på att det kan komma en satsning i Sverige om inte allt för länge.

Under första kvartalet i år omsatte Truecaller 396 miljoner kronor med ett resultat efter skatt på 134 miljoner. Börsvärdet ligger idag på strax över 17 miljarder. 

Läs mer