Stora nedskärningar på Daniel Wellington – hundratals sägs upp: "Behöver snabbt skala kostnad"

Daniel WellingtonKlockorTechvarslen

Grundaren Filip Tysander och presschefen Camilla Åstrand. Foto: Press/Montage

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Kry, Klarna och Memmo har alla tvingats göra stora sparpaket och säga upp personal.
Nu tvingas även klocksuccén Daniel Wellington sparka 15 procent av personalen globalt och hälften av alla på huvudkontoret i Stockholm.

Daniel Wellington var länge en stor och hajpad framgångssaga i klockvärlden. Bolaget, som grundades av Filip Tysander 2011, slog igenom stort i början av 2010-talet med ett fokus på tidlösa ur med färgglada armband. 

Så sent som 2017 gjorde bolaget en vinst på över 900 miljoner kronor, med en omsättning på 2,5 miljarder kronor. 

Efter det har försäljningen sjunkit för varje år som har gått. Det senaste redovisade räkenskapsåret, 2020, omsatte Daniel Wellington 1,4 miljarder kronor och gjorde en brakförlust på -500 miljoner kronor.

Nu kan Breakit avslöja nästa bakslag för den tidigare klocksuccén. Enligt uppgifter ska bolaget ha tvingats göra stora nedskärningar igår. 

Under torsdagsmorgonen bekräftar Camilla Åstrand, presschef på Daniel Wellington, att bolaget tvingas till stora besparingar.

“Cirka 200 roller av våra cirka 1300 anställda berörs, vilket motsvarar 15 procent av alla våra anställda globalt. På huvudkontoret i Stockholm berörs mer än hälften av rollerna. Det är roller på alla avdelningar och alla nivåer som berörs för att snabbt skala kostnad”, skriver hon på mejl. 

Enligt senast kända uppgifter, från 2020, jobbar 243 personer på Stockholmskontoret. 

Breakit rapporterade i februari om hur Filip Tysander försöker sälja av delar av bolaget och är på jakt efter en ny storägare. Enligt uppgifter ville han ta in en halv miljard. Ingen affär tycks vara i hamn där än, och nu tvingas Daniel Wellington istället till sparpaket. 

Vad beror uppsägningarna på? 

“Vi gör en transformation av bolaget till ett mindre bolag med bättre förutsättningar till lönsamhet under rådande marknads- och världsläge. Tyvärr kräver den transformationen en kraftig minskning av kostnader. Vi har försökt undvika att göra stora nerdragningar på personal och i stället fokuserat på att stänga lokala bolag och en stor del av vårt olönsamma butiksnät. Vår prognos var att det skulle vara tillräckligt, men både Covids fortsatta grepp om Kina, kriget i Ukraina och inflation slår för hårt mot vår kategori och nu behöver vi tyvärr dra ner kraftigt även på antalet roller i organisationen”. 

Vad kommer ni att skala ner på? 

“Förändringen görs över alla delar i organisationen. Vi har sedan två år tillbaka redan skalat ner hårt på vårt kostsamma butiksnät med lokala bolag som grund. Det arbetet fortsätter“. 

Kommer ni att lämna några marknader?

“Vi lämnar inte några marknader, utan vi arbetar mot en annan affärsmodell där vi säljer våra produkter genom distributörer, marknadsplatser och egen web, istället för genom egna bolag och egna butiker”, svarar Camilla Åstrand slutligen.

ANALYS:  Därför skiljer sig klockjättens uppsägningar från andra techbolag i kris

Läs mer