Sök

E-handlaren Björn Påhlman Spenger plockar in miljoner i pressad bransch

Fashion Tech Groupe-handelEntreprenör

Björn Påhlman Spenger, vd och grundare, Fashion Tech Group.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Fashion Tech Group, som driver flera direct-to-consumer-varumärken, plockar in 9,3 miljoner i en just nu skakig bransch. Planen framöver är att köpa fler e-handlare.

Det är ett dystert läge för e-handlarna just nu. Ner 40-80 procent på börsen, ökade kostnader, logistikutmaningar och minskad efterfrågan ställer till det. Dessutom har man tuffa jämförelsetal från 2021 på grund av corona. Experter spår nu utslagning och uppköp av bolag.

Men det finns de som lyckas gå mot strömmen. Fashion Tech Group, som startar och förvärvar direct-to-consumer-varumärken och tidigare har startat en del influencer brands, plockar nu i 9,3 miljoner kronor till en värdering av 53 miljoner kronor innan det nya kapitalet har kommit in.

Fashion Tech Group ägs av e-handelsveteranerna Björn Påhlman Spenger och Christian Gossens. Björn Påhlman Spenger är medgrundare till Confident Living, driver podcasten Framtidens E-handel och har investerat i bolag som Vässla, Fitbod och Organista. Christian Gossens ligger bakom C’est Normal tillsammans med influencerparet Jon och Janni Olsson Delér.

“Rundan blev övertecknad, så det känns jättekul. Pengarna kommer huvudsakligen att gå till följdinvesteringar i våra innehav Mikuta, där vi äger 40 procent, och Perff Studio, där vi har 51 procent. Produktionen sker i Portugal, men Perff har precis flyttat bolaget från Portugal till Sverige”, berättar Björn Påhlman Spenger.

LÄS MER: Unik rapport: Här är Sveriges 50 mest värdefulla e-handlare (bolag för bolag – analys och siffror)

Direct-to-consumer-varumärken växer explosionsartat för att kapa återförsäljarledet. Flera influencers har gett sin in på spåret, där vi ser framgångsrika bolag i Caia, Ida Warg Beauty och Adoore. Nu gasar Fashion Tech Group för fullt. 

Vi kommer ta Mikuta och Perff Studio från 17 miljoner kronor till 84 miljoner under 2022. Nästa år och därefter ska vi dessutom genomföra ytterligare förvärv för att bredda portföljen av direct-to-consumer varumärken.”

Multibrandstores får det tufft

Björn Påhlman Spenger har studerat e-handelns kräftgång och menar att produktkategorier och affärsmodeller påverkas väldigt olika, och att det inte går att dra alla över en kam.

“Det finns mycket att ta hänsyn till: är varumärket tillräckligt starkt för att klara prishöjningar på 20 procent som en konsekvens av inflationen? Befinner sig butiken i en produktkategori som är känslig för minskad köpkraft som en konsekvens av höjda räntor och ökad marknadsoro? Tvingas man öka logistikkostnaderna markant för att beställa produkterna med flygfrakt istället båtfrakt för att Kina varit i lockdown i månader?”

Vilka är vinnarna och förlorarna?
“Varumärken som Djerf Avenue som älskas av sina kunder, och produceras i Portugal, kan få ett lyft för att konkurrenter har varubrist. Detta medan ett prispressande ‘multibrandstore’ som säljer sällanköpsvaror från Asien kan få det väldigt tufft.”

Vad blir avgörande för e-handeln den närmsta tiden och hur behöver man ställa om?
“Kortsiktigt behöver e-handlare hantera utmaningarna som finns, det vill säga våga höja sina priser, få ordning på sin logistikkedja, och tackla marknadsoron med ökat kundvärde. Långsiktigt kommer detta inte påverka e-handeln eftersom e-handeln kommer fortsätta växa 15 till 20 procent per år de kommande 20 åren”, säger Björn Påhlman Spenger.

Läs mer