Sök

Turnpike vill få fart på butikerna med hjälp av smarta klockor – ökar takten med nya miljoner (och tunga investerare)

Turnpike

Shervin Razani och Carl Norberg, grundare Turnpike.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Skulle ta in 12,5 miljoner – det blev mer än det dubbla.

“Vi har en bevisad och unik lösning som skapar stora värden och ett världsklass-team”, säger grundaren Carl Norberg.

När vi första gången skrev om Turnpike var de ett helt annat bolag. Då var tanken att de skulle binda samman fans och idrottsklubbar eller artister med varandra med hjälp av ett armband. Med bland grundarna fanns förutom Carl Norberg även Northvolts Peter Carlsson.

Sedan dess har mycket hänt.

Under pandemin svängde Turnpike om och började rikta sig mot företag istället för konsumenter och nu har bolaget helt styrt om till att bara vara ett

SaaS-bolag. Tanken är att det ska gå att kommunicera med anställda i bland annat butiker via en smart klocka. Tekniken används i ett stort antal Coop- och Willys-butiker och Turnpike har också samarbeten med bolag inom H&M-gruppen.

Nu tar bolaget in 28 miljoner kronor. Betydligt mer än de 12,5 miljonerna de tänkt sig från början, trots att det är ganska kärvt på kapitalmarknaden just nu.

“Vi har en bevisad unik lösning som skapar stora värden för kunderna och ett världsklassteam”, säger grundaren Carl Norberg.

“Sen är det uppenbart underinvesterat i smart tech för fysiska retailbolag. De som vågar investera i lösningar som gör personalen effektivare och bättre får

oproportionerligt stora konkurrensfördelar som snabbt syns på sista raden”

Turnpike har en imponerande tung lista av investerare sedan tidigare. Förutom Peter Carlsson finns också bland annat Jan Carlzon, Michael Wolf, Curitas Venture och Svante Elfving på ägarlistan. Bland de som kommer in nu hittar vi namn som förre Telia-vd:n Johan Dennelind, Thomas Franzén och Shervin Razani känd från bland annat Draknästet.

"Jag tittar på 100 intressanta bolag i kvartalet och väljer ett som jag investerar i”, säger Shervin Razani

“Mycket  ska stämma för att jag ska välja att gå in. Viktigast är teamet, produkten, ekonomiska potentialen på marknaden och timingen. Allt måste vara hundra procentigt och Turnpike tickar alla viktiga boxar för mig".

Kapitalet  som nu kommer in ska användas för att skala upp affären och även 

fortsätta expansionen utomlands. Redan nu är de igång i både Tyskland, Holland

och England, men det är ingen press från investerarhåll att det ska gå blixtsnabbt.

“Vi har en tydlig “land&expand"-strategi och växer med kunderna, vi siktar på att bli svenska mästare innan vi blir Europa-mästare kan man säga”, säger Carl Norberg. 

 Att överteckna en kapitalrunda när klimatet på marknaden ser ut som det gör måste ändå kännas som ett styrkebesked?

“Ja, jag är ödmjukt stolt, vi har en segdragen pandemi, ett krig i Europa och turbulensen på finansmarknaden. De investerare som nu kommer in kommer med smarta pengar och kan hjälpa oss att öppna dörrar i vår internationella expansion. Jag tror man ser att vi gör något som ingen annan gör och att potentialen snabbt blir global”. 

Bolaget har sammanlagt tagit in 130 miljoner kronor.

Fram tills för 9 månader sen har Turnpike varit väldigt tekniktungt men nu skalar man upp säljet och accelerera kommersialiseringen av produkten.

Förra året omsatte Turnpike 4,3 miljoner kronor och gjorde en förlust på 11,7 miljoner kronor. 

Läs mer