Efter jättens ras – Spotify vill håva in mer annonspengar: ”Väldigt försiktiga”

SpotifyStreamingMusik

Spotifys vd och grundare Daniel Ek

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Användardata en svår balansgång för streamingjätten.

Streamingbranschen fick en ögonöppnare när Netflix rasade 35 procent på börsen sedan jätten rapporterat att antalet betalande användare minskade. I samma veva kom nyheten att bolaget skulle satsa på en gratisversion med reklam. 

Svenska Spotify har lagt om sin strategi och målet är att nära fördubbla annonsintäkterna från dagens läge till 20 procent på lång sikt, enligt bolagets vd Daniel Ek – som i en intervju med DI i april ogillade jämförelsen med Netflix

Men konkurrensen är tuff om annonsörerna. Spotify har inte samma tillgång till precis användardata som Google och Facebook. Den data som Spotify kan få kretsar mycket kring spellistor och kan berätta när användaren är på gymmet, på fest eller behöver slappna av.

I en intervju med Svenska Dagbladet säger Rak Patel, försäljningschef i Europa, Afrika och Mellanöstern, att det är en svår balansgång hur långt man är villig att gå för att få kundkännedom. 

”En av våra största tillgångar är våra fans tillit till oss. Vi kan använda till exempel olika humör, men vi vill vara väldigt försiktiga.”

Patel lyfter också den växande podcastvärlden som en viktig pusselbit för att ta större delar av annonskakan. 

Läs mer