Sök

Bianca Ingrosso, Lovisa Worge och Tom Hope-grundaren avslöjar hemliga satsningen Ani Who

Ani Who

Tomaj Sangchi, Lovisa Worge och Bianca Ingrosso. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Efter mycket hysch hysch kan Breakit nu berätta vad entreprenörerna Bianca Ingrosso, Lovisa Worge och Tomaj Sangchi faktiskt har på gång i sin nya startup Ani Who.

“Att få göra detta tillsammans med min bästa vän och ett helt fantastiskt team är något jag tidigare bara kunnat fantisera om”, säger Lovisa Worge.

Det var i början av oktober förra året som Breakit kunde avslöja att Bianca Ingrosso i det tysta hade klivit in i ett helt nytt bolags styrelse. Hemlighetsfulla Ani Who planerade att bedriva e-handel inom mode och accessoarer och i styrelsen fanns flera namn kopplade till influencer-profilens snabbväxande skönhetsvarumärke Caia Cosmetics. 

“Jag kan inte säga vad vi kommer släppa eller vad det är, men folk kommer nog inte vara chockade, så kan man säga. Men det är något som både jag och Lovisa (Worge, reds. anm.) brinner för och älskar”, var Bianca Ingrosso korta uttalande då.

Lovisa Worge arbetade länge som Bianca Ingrossos assistent, men de två är också vänner och Worge har under åren byggt en egen karriär som influencer (läsa hela den fascinerande storyn om Lovisa Worge här!). När både Mikael Snabb och Jesper Matsch också återfanns i styrelsen talade mycket för en ny satsning inom ett närliggande område med just Lovisa Worge som en drivande faktor.

Men på vd-stolen i bolaget satt Tomaj Sangchi, ett namn som borde klinga bekant för Breakit-läsaren. Han var nämligen grundaren bakom e-handelsvarumärket Tom Hope som under några år gjorde dundersuccé med sina armband, innan de hamnade i kris och gick in i en rekonstruktion. Med hjälp av dokument från bolagsverket kunde Breakit senare avslöja att Tom Hope hade hamnat i tandborstkungen Noel Abdayems händer.

Namntung ägarlista

Mer än så visste vi inte om Ani Who under förra hösten. Personerna som var inblandade i satsningen ville inte avslöja någonting – varken vilka produkter de skulle satsa på eller hur inblandad Ingrosso skulle vara i att marknadsföra den nya satsningen.

Nu väljer däremot medgrundarna Tomaj Sangchi och Lovisa Worge att öppna upp för Breakit om deras nya bolag.

“Vi ska göra smycken”, avslöjar Tomaj Sangchi.

Utannonseringen borde inte komma som en total överraskning för den som följer Bianca Ingrosso och Lovisa Worge i sociala medier. Under helgen och måndagen har de två profilerna börjat skvallra om att en lansering av bolaget snart närmar sig – med bilder där de har på sig olika armband, örhängen och ringar.

Breakit kan också avslöja att ägarna i det nya bolaget är Tomaj Sangchi och Lovisa Worge, tillsammans med Caia-medgrundarna Bianca Ingrosso, Mikael Snabb och Jesper Matsch. Även fotografen Daniel Lindh ska vara delägare, han har länge arbetat som fotograf och art director med varumärken som Caia, Daniel Wellington, Chanel och Dolce & Gabbana.

Tomaj Sangchi vill inte avslöja hur fördelningen mellan ägarna ser ut, men berättar att Caia-medgrundarna och han själv har haft kontakt under en längre tid.

“Jag lärde känna Mikael Snabb redan innan de lanserade Caia Cosmetics. Sedan för exakt ett år sedan pratade jag med Mikael och Jesper, jag tror att de hade fått reda på att jag sålt mina andelar i Tom Hope. De hörde av sig i samma veva och vi pratade om att kanske göra något tillsammans”, säger Tomaj Sangchi och fortsätter sedan:

“Lovisa arbetade inte heller heltid för Bianca längre vid den tiden och de pratade om att göra någonting tillsammans också ungefär samtidigt. Så vi hade alla pratat om att göra något i det här området på olika håll, så vi sa; varför gör vi det inte tillsammans.”

Tomaj Sangchi, Lovisa Worge och Bianca Ingrosso ska alla vara operativa i Ani Who, som de i sociala medier kort och gott har kallat för Ani.

''När Ani kom på tal var det en självklarhet för mig att hoppa av mina ekonomistudier, för att satsa på detta helhjärtat. Det är en dröm jag alltid haft att få vara med på en resa likt denna, att få bygga något från grunden och att få axla den kreativa rollen”, säger medgrundaren Lovisa Worge till Breakit.

“Att få göra detta tillsammans med min bästa vän och ett helt fantastiskt team är något jag tidigare bara kunnat fantisera om. Jag är så taggad på att presentera Ani för omvärlden, och se vad hon går för.’'

Någon prognos för hur mycket bolaget ska omsätta i år vågar sig medgrundarna inte på att lämna. 

“Det svåraste av allt för en sån här verksamhet är att göra en prognos. Men vi har satt mål som vi är nöjda och glada med, så får vi se exakt vad som händer. Lanseringen är på torsdag och vi får se vad resultatet blir.”

Prisbild strax under premium

Vad de kan avslöja är vilket segment Ani Who har ställt in siktet på. Vid lanseringen kommer bolaget att fokusera på en prislapp någonstans under premium, omkring 600 kronor och 1.300 kronor ska sortimentet av ringar, armband, halsband och örhängen ligga på.

Precis som i fallet med Caia Cosmetics kommer bolaget också att aktivera Bianca Ingrosso och Lovisa Worges egna sociala medier för att marknadsföra de egna produkterna.

Enligt Tomaj Sangchi är strategin i övrigt inte att använda sig av enorma mängder influencers för att nå ut med sitt varumärke.

“Ani ska vara ett varumärke som människor tror på. Vi har Bianca och Lovisa ombord, men i övrigt ska produkterna vara så bra att word of mouth kommer att göra mycket av jobbet åt oss också. Nästan hälften av köp inom den här kategorin är gåvor, människor som kanske köper till sig själva först och som sen gillar det och ger bort till andra.”

Vad har du tagit med dig från resan med Tom Hope?

“Vikten av branding är största lärdomen. Det är något som vi och många liknande varumärken gjorde fel, det var för mycket fokus på kortsiktig performance istället för att bygga någonting långsiktigt. Nu tänker vi väldigt långsiktigt, flera år fram i tiden.”

På sikt finns en även en tanke om att även bredda sig och sälja produkter inom premium-segmentet. 

Hur lanseringen av produkterna på torsdag går återstår att se, men när Bianca Ingrosso tidigare har lanserat produkter via Caia så har trycket kunnat bli enormt. Som när skönhetsvarimärket sålde julkalendrar för 36 miljoner kronor på 60 minuter.

LÄS MER: Okända storyn om Lovisa Worge: Från Bianca Ingrossos assistent till (potentiel!) smyckesdrottning

Läs mer