Sök

Annonssamarbete med Neo4j

”När världen förändras snabbt passar grafdatabaser bättre för att dra rätt slutsatser”

Neo4JDatabas

Kristofer Steneberg

En grafdatabas passar bättre än traditionella databaser för att förstå hur ett bolag ska hantera snabba förändringar. Det var en av slutsatserna när Breakit och Neo4j anordnade ett webinar ihop. Och kontanthanteringsbolaget Paycomplete sammanfattar sitt nya databasprojekt som ”det bästa av två världar”.

Breakits och databasbolaget Neo4js webinar på temat ”Från data overload till vinnare” var ett högoktanigt och tempofyllt event med databaser i fokus. Neo4j är ett svenskt företag som tagit fram ett sätt att visa en lång rad samband i stora mängder data. Därefter hjälper det beslutsfattare att dra rätt slutsatser.

På plats var bland annat Karl Sjöborg, försäljningsdirektör för Norden på Neo4j. Och just problemet att hantera stora datamängder är något många bolag brottas med i dag.

Mängden data bara ökar

”90 procent av världens data har kommit fram eller kommit de senaste två åren. Känslan att ni har mer och mer data – det ser vi överallt. Vinnarna bland bolag är förståelsen av datan och relationerna i datan. Det gör att man kan få insikter som man tidigare inte hade möjlighet att få fram”, säger Karl Sjöborg.

Att använda tekniken som Neo4j bygger sin produkt på blir allt viktigare. Nyligen visade en undersökning bland CIOs och CTOs i USA att 88 procent helst vänder sig till grafdatabaser för att fatta beslut baserade på stora datamängder, få en skjuts i sina AI-projekt eller hitta nya affärer.

Läs mer om hur Neo4j hjälpte till med Panamaläckan.

Det visuella ger wow-känsla

Martin Wendin är chef för data och analys på EY och har arbetat i en rad projekt tillsammans med Neo4j för sina kunder. Han säger att det första som kunderna reagerar på är det visuella.

”Det blir en wow-känsla och intuitivt tilltalande. Sedan kommer funderingar kring att de redan har sin databas och de undrar förstås varför det behövs något nytt”, säger han. Men det krävs nya lösningar i en värld som snabbt förändras med stigande inflation, logistikkaos, pandemi eller krig. Att kunna ställa om snabbt har blivit en hygienfaktor för de flesta bolag. ”Världen är mer sammanhängande och global i dag, det bygger på relationer snarare än transaktioner. Motparterna är viktigare än själva transaktionen. Ett nätverkssystem helt enkelt. Och det här är även grundpelarna i grafteknologin – den representerar bättre hur världen fungerar”, säger Martin Wendin.

Kom ikapp storbolagen genom en smartare databas från Neo4j.

Christoffer Bergman är CTO på Paycomplete som har över 10 000 kontanthanteringsmaskiner runt om i världen. De har tidigare använt traditionella relationsdatabaser men arbetar nu med Neo4j.

”Bästa av två världar” 

”Att göra ostrukturerade sökningar i den gamla databasen var väldigt trögt och väldigt dyrt. Eftersom det blir så mycket data med 10 000 maskiner så blev sökningarna extremt tunga. En grafdatabas blir den bästa av två världar. Vi får lagra all data men behåller relationerna”, säger Christoffer Bergman.

”Nu när vi får datan kan vi till exempel se bedrägerier och stölder i kassorna snabbare. Med manuell hantering kan det ta flera veckor att upptäcka differenser. Nu kan vi se direkt om det saknas pengar och en butikschef kan agera omedelbart”.

I ett typiskt Neo4j-projekt tar man hand om kunden från första sekund och följer ofta med långt in i projektet.

”Det första vi gör är att skissa upp de datapunkter som kunden har för att se hur grafen kan se ut. Därefter för vi in datan i verktyget och efter det påbörjas analysen. De flesta kan dra otroligt mycket insikter direkt. Några har kunden kanske tänkt på tidigare. Andra saker är helt nya insikter”, säger Karl Sjöborg.

Så här kan du skapa produktrekommendationer i världsklass med din data.

Läs mer