Hundarnas egen matchmaker – nu får hon in cash för att växa

DogdaterEntreprenör

Dogdaters grundare Nanna Helsén och hunden Cyrus. Foto: Privat

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Nanna Helsén har startat ett Tinder för hundar och backas nu upp av investerare.

Fröet till idén såddes när Dogdater’s vd Nanna Helsén, tillsammans med de andra fyra medgrundarna, saknade ett forum där de kunde hitta kompisar till sina hundar.

“Jag hade precis skaffat hund och kände mig väldigt vilsen. Jag ville connecta med andra hundägare helt enkelt”, säger Nanna Helsén, som tidigare arbetat som chef på bland annat uthyrningstjänsten Hygglo och mediebolaget Tidningskungen.

Dogdater smyglanserade i höstas och är en blandning av Tinder och Facebook. Appen närmar sig nu 6 500 användare och får in i snitt 50 nya hundar per dag utan någon köpt marknadsföring.

Dogdater har stora likheter med dejtingappen Tinder även om du inte sveper höger för att få kontakt. Däremot har russinen ur Tinder-kakan plockats på så sätt att hundar kan hitta lekkamrater i närheten med hjälp av GPS. Det går också att profilsöka på distans och bland raser. Till exempel om du planerar att åka till Gotland i sommar och vill hitta dalmatinkompisar till din dalmatin. I “hundgården” kan du fråga om någon vill gå på promenad. De funktioner som lanseras baseras mycket på användarnas feedback. 

I en första finansieringsrunda har Dogdater plockat in ett startkapital på 1,5 miljoner kronor från två affärsänglar: Arne Engvall och Thomas Silbersky. Arne Engvall har tidigare arbetat på investmentbolag och varit partner på revisionsfirman PwC. Thomas Silbersky, som förutom att vara son till kändisadvokaten Leif Silbersky, också har erfarenhet som tillförordnad vd på SJ i Norge på meritlistan.

“De är väldigt aktiva investerare, är involverade i strategin, och tycker att projektet är roligt. För att kunna accelerera kommer vi efter sommaren att samla in mer pengar från externa investerare.”

Idag är det totalt nio personer som arbetar inom teamet, varav fyra personer som arbetar aktivt. West Art Communication står för apputvecklandet.

Hur tjänar ni pengar?
“Det gör vi inte i dagsläget. Vi har ett samarbete med djurförsäkringsbolaget Lassie, så om folk signar upp via oss så tjänar vi en slant.”

Framöver vill dock Dogdater lansera en premiummodell.

“Vi kommer alltid ha en gratisversion där vi plockar in reklam. Vi har fått många erbjudanden från företag som vill göra reklam, men har aktivt valt att vänta med det tills vi har en tillräckligt bra version av appen. Vi släpper en premiumversion som kommer kosta pengar och planerar även för onlinekurser när tiden känns rätt.”

Internationella ambitioner finns.

“Appen är byggd för att kunna appliceras i hela världen samtidigt då den direkt översätts på lokala språk. Vi har redan användare i Spanien och Belgien. I USA till exempel är humaniseringen av hundar extremt stort. I dagligvaruhandeln är djurfoder den femte största varan. Där är ju drömmen att finnas.”

Vilka utmaningar ser du med ert projekt?
“Utmaningen är främst att öka antalet användare och att vi måste fortsätta växa. Appen bygger ju på en nätverkseffekt, men det ser jag verkligen inte som ett problem med tanke på den respons och feedback vi fått hittills”, säger Nanna Helsén.

Läs mer